Blir en smule forrrundret over en del av kommentarene her inne.
For det første, som
TOS sier, det er politikerene som setter rammevilkår i form av regelverk
innefor hvor næringslivet skal drive. Det være seg EØS, EU, OpenSkies,
AOC osv. osv.
Flybransjen er vel noe av det mest regulerte som finnes. Det er faktisk en bedriftsleders PLIKT
å sørge for at hans bedrift utnytter de spillerom som er i regeleverkene, hvis ikke gjør han ikke jobben
sin som leder, kort og godt. Og det er dette Kjos gjør og det kan han ikke kritiseres for
dersom det han gjør er innefor regelverkene.
For det andre, en del her snakker om konkurranse på ulike vilkår til fordel for DY.
For det tredje, propagandaen og regnestykket om at Norge vil tape skatteinntekter, folk ender på NAV osv
pga av dette er jo også tøv. Dersom vi teorien vi "utsletter/flagger ut" alle norske i bransjen
vil dette føre til en reduksjon av flyprisene, noe som igjen vil føre til sterk vekst i reisebransjen, og økt handel
med omverdenen som vil gjøre at totalregnestykket vil bli en kraftig samfunnsøkonomisk gevinst for Norge.
W