View Single Post
Old 14-04-2014, 23:25   #9
SeatBelt
ScanFlyer Gold

SeatBelt's Avatar

OBB 5 Re: KUL-KCH-SIN-UPG-AMQ-SUB-DPS (2013)

11.11.2013: SJ592
Makassar (UPG)-Ambon (AMQ)
Sriwijaya Air
Boeing 737-800, PK-CLQ
Economy Class

Da jeg styret med flybilletter dagen i forveien hadde jeg forsikret meg også hos dagens flyselskap, Sriwijaya, at det jeg hadde booket online mens jeg var i Singapore faktisk var i orden. Man vet jo aldri. Jeg ble gitt en kvittering, og denne holdt lenge ved oppmøte på formiddagen denne solfylte morgenen. På flyplassen er det selvfølgelig et hav av mennesker som skal tilby det ene og det andre, og man lærer seg fort å ignorere dem når man reiser rundt i Asia.

Innsjekkingen gikk raskt, og jeg ba om et vindussete. Det føltes rart å spørre om det ved skranke, og ikke bare velge det online.

Flyplassen er åpen og ganske fin. Det er gratis internett, bra utvalg av spisesteder og god oversikt.

Sriwijaya Air er et indonesisk selskap som først og fremst har innenriksruter, men som også har noen internasjonale destinasjoner i regionen. De har en rekke 737-300 og -500, men kun fem -400 og fire -800-maskiner.

I etterkant har jeg funnet ut at Sriwijaya Air står på listen over bannlyste selskap i EU. Jeg er for så vidt tilfreds med at jeg var uvitende om dette da jeg fløy.

Det ble buss ut til flyet, og dagens avgang over til Molukkenes hovedstad Ambon var satt opp med en 737-800, og vindussetet jeg hadde fått viste seg å være raden uten vindu. Ikke noe er bedre når man har en halvannen times flytur i Øst-Indonesia foran seg. Heldigvis fikk jeg noe utsikt hvis jeg snudde meg mot vinduet bak og lente setet litt bakover.

Maskinen, PK-CLQ, startet sin karriere i Tombo Aviation, og har senere fløyet for Sahara India Airlines, Air Sahara og Jetlite. I dag leases den av Sriwijaya Air, som har fløyet den siden 2012.

Flyet var ganske fullt, og interiøret ganske underholdende!

Det ble gitt informasjon om flyvningen på litt skranten engelsk, men det lå an til en behagelig tur på 1:30.

Sriwijaya serverte også litt snacks:

Rutenett og flåte:

Innflyvningen til Ambon fikk frem lysten på å skifte til badeshorts:

På Pattimura Airport var det to bagasjebånd, og jeg klarte å bomme. Jeg skylder likevel på mangelfull informasjon og trange lokaler!

Mannen jeg hadde mailet med hadde sendt en sjåfør som ventet utenfor flyplassen. Deretter ventet en 45 minutter lang biltur etterfulgt av en snau time på privatbåt. Dette var ikke billig, men det som ventet i enden, satt ting i perspektiv.

Reisen fra Kuching til Molana Island på de sørlige Molukkene, helt nord i Bandahavet. hadde tatt noen dager, mye organisering og timesvis med planlegging. Men hva gjør vel det?
SeatBelt is offline   Reply With Quote