View Single Post
Old 06-04-2014, 21:19   #55
Fbu76
ScanFlyer Blue

Default Re: Berlin

Quote:
Originally Posted by Fbu76 View Post
Har noen myter fra gamle dager som jeg ikke klarer å få verifisert andre steder. Har vel lite å gjøre i denne tråden, men jeg er så fersk på forumet at jeg ikke får starte andre tråder. Vi knytter derfor denne historien til den nå nedlagte Flughafen Tempelhof som var viktig under den kalde krigen. Historien jeg har hørt er som følger:

Før murens fall, var det bare tre selskaper som fikk fly på Vestberlin. Det var "okkupasjonsmaktenes" selskaper. (BEA, Air France og Pan Am). Resten, deriblandt SAS måtte fly til Østberlin og Schønefeld. Det var selvfølgelig politikk i dette, så tyskerne prøvde å fly inn en maskin fra Lufthansa uten at Østtyskerne/ Russerne oppdaget det. Det ble brukt kallesignal fra en av de tre lovlige selskapene og flyet greide å lande før det ble oppdaget. (Tempelhof?) Da det ble oppdaget, ble det bråk og flyet fikk aldri lov å forlate Berlin igjen. Det står visst nok i dag utstilt et eller annet sted på museum. På Tempelhof? Det hører med til historien at første Lufthansa som fikk lov å lande i Berlin etter krigen var et fly som hadde flydd hjelpesendinger til Armenia etter det store jordskjelvet i 1988. Som takk for hjelpen lot russerne det lande i Berlin på returen. Er dette en røverhistorie eller står det en slik LH-maskin fra 60 eller 70-tallet på et museum i Berlin?
Fikk ikke noe svar på denne, men under lørdagens innflyvning til TXL, så vi en Lufthansa 707 i retrofarger som sto parkert. Det var nok denne:

http://yearinberlin.com/2012/03/27/t...ls-boeing-707/

Jeg tok feil og trodde det var Tempelhof og at det var på 70-tallet. Det var nok så sent som 1987. Det var da den ene av totalt to Lufthansafly som landet i Berlin under det delte Tyskland.
Fbu76 is offline   Reply With Quote