View Single Post
Old 05-04-2014, 08:52   #3
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Norwegian trafikktall mar 2014

Veksten til DY er imponerende, men, denne veksten er ikke profitabelt. Fallet i yield og RASK er rett og slett dramatisk og det kan virke at DY ikke har funnet en middel a stoppe dette. Eller at DY's konkurrenter har funnet veier a vaporisere marginer pa DY sine gull-ruter...

Antar man at DY far seg 120NOK ut av hver eneste pax, sa har DY tapt over 100 Mio NOK i Mars alene. Dvs de tapte ca. 60NOK pa hver pax de flöy. Eneste utvei vil vaere a öke all disse tilleggs-gebyrer kraftig og innföre nye gebyrer, slik at ancillary revenue stiger og man far regnstykke per pax til pluss.

Det hva er meget bekymringsfullt er Yield/RASK-trend vs. siste aret. Norwegian ligger pa den sammen lave nivea som i JAN og FEB. Sist aret klarte man a utvikle yield oppover fra JAN til FEB og MAR og til APR med ca. 10% vs. den siste maned. I 2014 er det flat. Nesten ingen ökning i ar fra JAN til FEB, ingen ökning fra FEB til MAR. Her ligger andre faktörer til grunn en bare paske som faller i APR i aret.

Jeg forutser at Norwegian vil ogsa i APR14 ikke klare a komme seg opp til fjorarets niveaer. Dette ville nemelig bety en nesten fordobling av MAR14 yield.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote