Veksten til DY er imponerende, men, denne veksten er ikke profitabelt. Fallet i yield og RASK er rett og slett dramatisk og det kan virke at DY ikke har funnet en middel a stoppe dette. Eller at DY's konkurrenter har funnet veier a vaporisere marginer pa DY sine gull-ruter...
Antar man at DY far seg 120
NOK ut av hver eneste pax, sa har DY tapt over 100 Mio
NOK i Mars alene. Dvs de tapte ca. 60
NOK pa hver pax de flöy. Eneste utvei vil vaere a öke all disse tilleggs-gebyrer kraftig og innföre nye gebyrer, slik at ancillary revenue stiger og man far regnstykke per pax til pluss.
Det hva er meget bekymringsfullt er Yield/RASK-trend vs. siste aret. Norwegian ligger pa den sammen lave nivea som i
JAN og
FEB. Sist aret klarte man a utvikle yield oppover fra
JAN til
FEB og
MAR og til
APR med ca. 10% vs. den siste maned. I 2014 er det flat. Nesten ingen ökning i ar fra
JAN til
FEB, ingen ökning fra
FEB til
MAR. Her ligger andre faktörer til grunn en bare paske som faller i
APR i aret.
Jeg forutser at Norwegian vil ogsa i APR14 ikke klare a komme seg opp til fjorarets niveaer. Dette ville nemelig bety en nesten fordobling av MAR14 yield.