Flyplasser har monopolmakt. Denne vil de forsøke å utnytte så langt lovverket og etterspørselen tillater. Jo mer avhengig et selskap gjør seg av en spesifikk flyplass, dess mindre sannsynlig er det at dette flyselskapet flytter til en annen flyplass (her kan man godt erstatte flyselskap med f.eks.
SAS). Dette er tilfellet for
LHR og BA,
FRA og LH (som vel står for omtrent 2/3 av omsetningen til
FRA om jeg har forstått dette riktig).
Myndighetene innser oftest denne situasjonen og legger begrensninger på hvor mye av denne monopolmakten flyplassene kan få utnytte gjennom diverse prisreguleringer. Hva som er tilfellet for
CPH vet jeg ikke, men vil anta at danske myndigheter har en eller annen form for priskontroll på de avgiftene flyselskapene må betale.
Argumentet om at flyselskapene "får mer pga knutepunktet" på
CPH tror jeg vi kanskje kan tilskrive en eller annen form for konto for (lettere) fjas. Som du korrekt påpeker er ikke flyplassen verdt mye uten flyselskapene (men heller ikke omvendt).