View Single Post
Old 24-03-2014, 08:15   #307
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Re: Visum/passregler hovedtråd

Quote:
Originally Posted by Utenbys View Post
Det er vel bare flybooking en må ha bekreftelse på til Kina. jeg har sett at hvis man ikke skal bo på hotell angivelig skal melde seg på en politistasjon innen 24 timer og fortelle hvor man bor. Dette kommer i tillegg til å skrive adresse på arrival card.

Jeg har oversett denne regelen og på arrival card pleier jeg å skrive enten bare navnet på hotellet eller navnet på gaten jeg skal bo i hvis jeg skal bo i leilighet. En gang jeg ikke husket hvor jeg skulle bo og ikke hadde enkel tilgang til papirene mens jeg satt på flyet skrev jeg "hotel in the city". Fungerte det også.

Derimot må Kinesere og Thaier (og sikkert mange andre) som skal søke om Schengenvisum via Norge pent fremvise ett eller annet papir som viser at de har et sted å bo. For forretningsreise fungerer det fint at firma en skal besøke i Norge skriver et brev, og har et stempel på, som bekrefter at Mr/Ms Xy will be provided accommodation at the cost of the company.
Arrival card ja - sjeldent immigrasjonen leser de i det hele tatt - ikke er noe dem stifter inn i passet helle og heller ikke med strekkode slik det er en del steder (Thailand og Japan blant annet)

Schengenvisum er i en helt annen divisjon ja - ikke helt lett å få det. Så sånn sett er vi ganske priviligerte - Schengenvisum er ikke lett for de som ikke har en form for visumavtale med EU (les Russland feks - vi gjennomgår en vesentlig lettere prosess med russiske visum enn andre)

Husker at en tyrker skulle besøke oss - heldigvis hadde hun et grønt pass fra Tyrkia som gir visumfrihet i Schengensonen (gis til en del offentlige ansatte)

Last edited by Hypern; 24-03-2014 at 08:25.
Hypern is offline