Quote:
Originally posted by Desk pilot
Erfaringene som Norwegian gjorde på Vigra og Årø viser vel at rutetider er en vel så viktig faktor som pris når det gjelder hvilket flyselskap man skal fly med. På begge flyplassene hadde Norwegian ugunstige avgangstider. I tillegg har jeg en mistanke om at SAS Braathens la inn en ekstra innsats for å forsvare flyplasser som de regner som "sine."
|
Riktig det Desk pilot. Ihvertfall med tanke på rutetider på Årø. Å fly fra
OSL til
MOL kl 1100 for så å returnere kl 1220 borger ikke akkurat for å skaffe seg forretningsreisende. Det inrømmet også DY i ettertid. Så fløy de heller ikke på lørdager. Dermed ble de aldri et seriøst alternativ. Den sammenligningen som enkelte gjør med at "det går da bra på
EVE og
ALF" blir riv ruskende gal. Der har man i utgangspunktet ikke et bedre tilbud når det gjelder å komme seg ut med tidlige morgenfly med
SAS Braathens. Ei heller har de konkuranse fra buss og tog, hvilket man har på Vigra og Årø.
Men for Vigra sitt vedkommende, så fikk jo de til slutt 3 t/r
AES-
OSL på verdager. Tidlig morgen i begge retninger. Formiddag
AES -
OSL og ettrmiddag
AES-
OSL.
OSL-
AES ble fløyet tidlig ettermiddag og sen kveld, akkurat slik næringslivet på sunnmøre ønsket.
SAS Braathens svarte med å øke sine frekvenser og var vel oppe i 10 t/r på samme strekket.
Mellom Årø og Oslo fly
SAS Braathens i fjor med et snitt på 81 pax pr flygning. Totalt fraktet de 242.000 pax på strekningen (ifølge
SAS Braathens selv). Så får geniene regne ut om det da lønner seg for DY og ta opp konkuransen...