Quote:
Originally Posted by TOS
Ja, vi ville nok kunne kommet til enighet, men diskusjoner på et forum som dette mister en del nyanser som ofte kan være sentrale.
Å pålegge samme typen begrensninger på DU endrer ikke på noe i forhold til ruter som faktisk opprettes og opereres, som hele tiden har vært mitt poeng. Som nevnt så kan opplagt denne typen begrensninger resultere i mindre omfang på denne aktiviteten (5. freedom rettigheter), men om man faktisk starter opp ruter så er det prinsipielle i konkurransen mellom US carriers og de som flyr fra Europa akkurat det samme.
Utgangspunktet er at DU/DY flyr fra Europa til US (og siden man har open skies, uten å måtte benytte seg av 5. freedom rettigheter), samt at Emirates flyr fra Europa ( MXP) til JFK på 5. freedom rettigheter. Disse rutene eksisterer og opereres i dag. US carriers står overfor konkurrenter med en annen kostnadsbase enn de selv (enten i form av lavere lønninger, i form av gunstige skattemessige ordninger der selskapet hører til, osv.). Dette kaller ALPA & co for unfair competition. Dette begrepet brukes både overfor Emirates og overfor DY/DU.
Det som evt er forskjellen er at 5. freedom rettigheter er mindre gunstig totalt sett, og gir dermed mindre omfang på aktiviteten. Hvis det er dette du ønsker å få frem så er jeg ikke uenig i det. Det jeg ikke er enig i er at for de rutene som rent faktisk opprettes (og er opprettet) så er konkurranseforholdet til US carriers tilnærmet identisk. Da koker det ned til om håret i suppa til US carriers er stort (DU/DY?) eller lite (Emirates/5. freedom). Den prinsipielle forskjellen ser jeg ikke.
|
Rent konkuransemessig ser jeg ikke det det samme foholdet, både historisk og volum messig er Fifth Freedom markedene såpass begrenset at det på ingen måte er blir en reell konkuranse. Fifth Freedom kan fort forsvinne om noe endres i markedet mellom Asia og Europa - noe som ikke vil påvirke trafikk rettighetene mellom Europa og USA. F.eks, mister Emirates trafikkrettighetene
DXB MXP vil
MXP -
JFK også bli stoppet. Så basert på våre efaringer og analyser er vi uenige her - det er greit det.