Quote:
Originally Posted by TOS
Takk for grundig svar. Slik jeg leser dette så er det du egentlig sier her er at om Emirates hadde hatt et større marked ut fra MXP (primærmarked) så hadde det vært et større problem? Eller sagt på en annen måte: Emirates er ikke potensielt et stort nok hår i suppa, fordi de ikke tiltrekker seg nok passasjerer på MXP- JFK?
|
Ja jeg tror det er essensen - det blir snakk om såpass lite i forhold til Norwegian (EK 1 daglig avgang) mot det programmet Norwegian legger opp til (mens jeg skriver dette ligger det et reklame banner fra Norwegian om New Route Los Angeles London from USD 384.00 på denne siden). Fifth freedom er såpass lite at det ikke når opp på radaren og historisk forsvinner disse rutene etter en periode (CX
YVR-
JFK borte,
MAS ARN-
JFK borte for å nvene noen av de store som kom og forsvant)
Quote:
Originally Posted by TOS
Dette adresserer imidlertid i liten grad det jeg oppfatter å være ALPAs hovedpoeng: I forhold til de elementene som ALPA & co har trukket frem så har de imidlertid vært bekymret for noe som ser ut til å være helt andre ting; nemlig at US carriers må konkurrere på trafikk mellom EU og US mot selskaper hvis personell er ansatt på baser i Asia (på linje med tilfellet Emirates). Enig? Hvis så, hva er forskjellen i forhold til dette aspektet som ALPA & co kaller unfair competition når det er snakk om DU? De aspektene du trekker frem er ikke med på å forklare dette, men kan kanskje si noe om hvorfor volumet på denne trafikken ikke er så stort.
|
Det er volumet - Emirates
MXP - JFk blir aldri noen reell konkurent til noen US Carriers - men man er vel også opptatt av innføring av Bemmeningsselskaper og prinsippet om vi som ansatte må betale for å få jobbe.
Quote:
Originally Posted by TOS
Noen av poengene du trekker frem forstår jeg ikke helt. At en ny rute MXP- FLL må starte i DXB betyr vel strengt tatt ikke at man nødvendigvis mister inntektspotensial på DXB- MXP? Det skjer vel kun om man med en slik rute reduserer trafikkvolumet på strekningen (og det er strengt tatt ikke umulig å erstatte en enkeltstående flygning fra DXB til MXP med en rute som går videre til f.eks. FLL).
|
Poenget her at enhver ny rute må starte i
DXB, det vil si om man ønsker å vokse som det Norwegian ønsker og gjør - så må man legge til en ekstra daglig avgang
DXB -
MXP før man står klar til avgang til
FLL og det mener jeg setter såpass store begrensinger i forhold til Norwegian - det er klart begrenset hvor mange daglige avganger
DXB MXP det er plass til med samme Carrier.
Quote:
Originally Posted by TOS
Hva angår salgsorganisasjon, så vil man vel kunne håndtere slikt desentralisert? Eller alternativt, om man allerede flyr på MXP fra DXB så har man en eksisterende organisasjon?
|
Med Fifth Freedom tror jkeg man må bruke ekstra ressurser på å selge inn, Emirates vil ikke være et naturlig førstevalg
MXP -
JFK så det vil klart kreve ekstra Salgs apparat - jeg tenke også sammnelignet med Norwegian som er et kjent merkenavn i Skandinavia, som har et vel utbygget apparat, det er en forskjell jeg ser.
Quote:
Originally Posted by TOS
Paris-Seattle: Dette var en direkteflygning fra Paris til SEA, eller hadde den en mellomlanding? For Emirates snakker vi om å mellomlande i MXP for å ta på/slippe av passasjerer og cargo. Jeg sliter med å se likheten, men mangler kanskje noe av bildet. Man kan gjerne snakke om primær-, sekundær- og tertiærmarkeder, men poenget er nå uansett at for passasjerer som skal fra MXP til JFK så kan du fly med Emirates i stedet for UA eller AA eller liknende (på samme måte som at DY kan være et alternativ om du skal til NY, men kanskje i mindre grad et alternativ om du skal et annet sted der DY ikke flyr direkte til). Hvis det bare er pga manglende volum at dette er noe helt annet så får vi la det bli med det, men det endrer fortsatt ikke hvilke betingelser de amerikanske carriers må konkurrere mot.
|
Det var vel mere med tanke på den konkuranse analysen og de modellene som ble brukt - AF er ikke en 100% lik situasjon som Emirates, men modellen kan godt benyttes til å segmentere de forskjellige markedene - poenegt var at dette blir et lite og lite viktig marked for Emirates