Nei, arbeidsvilkår er selvfølgelig markedsbestemt og det har DU den fulle rett til å utnytte, selv om det i bransjen er en trist utvikling.
Når det gjelder DU/DY sin strategi for å omgå/utnytte regelverket, så er disse lovene såpass nye og "revolusjonerende" at allerede etablerte selskaper i svært liten grad kan utnytte mulighetene. De kan, men det er ikke lett da de må begynne fra bunnen av mtp bemanning, og det er som kjent fra andre selskaper (F.eks
SAS) at det er vanskelig å snu et stort selskap på den måten og samtidig klare driften med den uviljen som da vil herske. DU/DY startet DU fra bunnen av og satte premissene der etter. Ingen andre har gjort det før.
Jeg mener derfor at regelverket ikke er godt nok, da det tydeligvis ikke tar hensyn til fordelen av å begynne fra starten av, men kun tar hensyn til allerede eksisterende selskaper. (Dette er den praktiske delen av regelverket. Teorien er nok "god nok", men i mine øyne slår det helt feil ut i praksis.)
Å overlate "alt" til politikerene tror jeg kan være skummelt. Det virker på meg som at de som skal bringe fakta på bordet for politikerene ikke leverer gode nok fakta, da det i mine øyne er helt totalt ubegripelig at man lar bransjen skli såpass ut som den er i ferd med å gjøre (hvis man tillater deg å åpne øynene å se litt fremover i tid)