View Single Post
Old 26-02-2014, 09:12   #58
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: SAS ødelegger for Norwegian!

Quote:
Originally Posted by martins View Post
Altså, hvis EK må fly 2x MXP pr dag, for så å fly videre ut til hhv FLL og JFK, så vil man potensielt doble setekapasiteten mellom DXB og MXP. Dette vil føre til (mest sannsynlig) dårlig belegg på ruten DXB - MXP og derfor sviktende inntekter (eller høyere utgifter om du vil). DU har ikke denne begrensningen når de ønsker å fly LGW - JFK (med sitt crew basert i BKK), og kan derfor fly LGW - FLL, JFK ++ UTEN å måtte fly OSL/STO/CPH - LGW først. (Med samme maskiner , altså F.eks OSL - LGW med 787 x antall ganger pr dag.) Hvis de skulle operere under samme begrensning som EK, så hadde det vært tilfellet, og det er på ingen måte levedyktig å fly mellom scandinavia og LGW såpass mange ganger pr dag, gjerne om morgenen for å få til noenlunde OK rutetider ut fra LGW igjen.

Håper du ser forskjeller TOS, da denne er ekstremt åpenbar og veldig veldig konkurransevridende ihht sakens kjærne.
Ja, jeg ser at det er forskjeller og fikk en god redegjørelse for begrensningene fra dc-8-63, men hvilke effekter har disse forskjellene på konkurransen mellom US carriers og de som flyr mellom Europa og US (her, DU og Emirates) på de rutene som rent faktisk opprettes er for meg på ingen måte like opplagt som for deg (annet enn det potensielle omfanget). Det kan høres ut til at siden man mener at omfanget av denne typen 5. frihetstrafikk vil bli begrenset så er det en annen sak. Jeg er fortsatt ikke enig i at det er en prinsipiell forskjell.

De begrensningene du snakker om kan, som nevnt, påvirke omfanget på denne trafikken fordi det påvirker den totale lønnsomheten i trafikken, men US carriers må fortsatt konkurrere på de rutene som rent faktisk opprettes med Emirates sine lønninger som sannsynligvis ikke er gode i forhold til det US carriers som flyr over dammen tilbyr (igjen, det er dette poenget ALPA & co stadig trekker frem). Hvis vi er enige om i alle fall dette så tror jeg ikke jeg kommer lenger med mitt argument.

Hvorfor dette er veldig veldig konkurransevridende har jeg også nokså store problemer med å se. Regelverket er ikke-diskriminerende og dermed likt for alle (for tilfellet US-EU trafikk), så hvordan man kan mene at dette da er konkurransevridende er vanskelig for meg å se.

Last edited by TOS; 26-02-2014 at 09:20.
TOS is offline   Reply With Quote