Quote:
Originally Posted by TOS
Nei, hva med oss som har jobbet med konkurranseanalyser i årevis som heller ikke blir hørt i diskusjonen...?  PÅ hvilken måte spiller det noen rolle for konkurransen mellom MXP og JFK at flyet opprinnelig kommer som en forlengelse til en rute videre til UAE? Hvilke begrensninger er det Emirates står overfor som DU ikke gjør, og som påvirker konkurransen mellom Europa og USA? Har Emirates lønninger for sine kabinansatte som er sammenliknbare med US ansatte CA'er (jfr noen av de argumentene som fremsettes av ALPA)?
|
Nettopp fordi jeg respekterer og setter pris dine innspill nettopp når det gjelder konkurranse analyser er jeg så til de grader forundret at du ikke ser disse forskjelleen. Jeg forutsetter at du har tatt deg tid til å sette deg inn i dette og dermed kjenner de grunnleggende modellene for analysene ?
(Jeg har jo også puslet med dette med konkuranse analysene forut for Air France sin åpning av Paris - Seattle, så jeg hører på deg men jeg hører ingen argumenter, ser ingen analyser

)
For å svare på spørsmålene over:
PÅ hvilken måte spiller det noen rolle for konkurransen mellom MXP og JFK at flyet opprinnelig kommer som en forlengelse til en rute videre til UAE?
- Ruten MÅ starte i
UAE.
- Den MÅ opererses av samme maskin
DXB -
MXP -
JFK.
-
MXP er ikke hjemmebase for Emirates
-
MXP -
JFK er Tertiar marked (fra konkuranse analysen)
OSL -
JFK er Primaer Markedt for DU.
- Emirates må bygge opp og vedlikeholde en salgs organisasjon i
MXP.
- Emirates har minimal Feed i
MXP.
- En ny rute f.eks.
MXP -
FLL må også starte i
UAE. Som reduserer potensiell inntekts muligheter på
DXB -
MXP og som fort fører til at en ikke kan åpne nye ruter fra
MXP.
Det er noen av de forskjellene jeg har erfart - når det gjelder forskjellene på Primaer Marked og Tertiear Marked så stod Priomaer markeder for Air France sin Seattle rute for over 60% av inntektene - mens det beste Tertiear markedet stod for mindre enn 10%. Det er store forskjeller som vi også ser i hvor lite Fifth Freedom er benyttet.