I Stavanger Aftenblad (abonnement) kan vi lese følgende:
Quote:
Tusenvis av nordmenn har flydd gratis på bonuspoeng fra jobbreiser uten å betale skatt. En lovendring gjør at de lettere kan oppdages og straffes.
Skattedirektoratet kan ikke si om flyselskaper eller arbeidsgivere allerede er kontrollert for å avsløre skattesnusk. De har taushetsplikt.
- Men det er riktig at det er kommet en endring, en klargjøring, når det gjelder muligheten til å kontrollere i hvilken grad dette faktisk blir innberettet, sier direktør Øivind Strømme i Skattedirektoratet.
SAS kan bli tvunget til å levere ut informasjon om sine bonuskunder.
- Men vi leverer ikke ut passasjeropplysninger med mindre vi blir pålagt. All passasjerinformasjon er konfidensiell, sier pressekontakt Tormod Sandstø i Scandinavian Airlines SAS.
- Millioner er unndratt
Årlig unndrar norske arbeidstakere trolig millioner av skattekroner på flybonusreiser - med god hjelp fra sine arbeidsgivere.
- Det er bare et fåtall som fører reisene opp på selvangivelsen. Jeg har jobbet 18 år i skattevesenet og sett utallige selvangivelser, men jeg så aldri noen som førte opp reisene, sier rådgiver Øivind Elvestad i Infotjenester AS, en juridisk rådgiver for norsk næringsliv, offentlige etater og kommuner.
|
Mitt spørsmål blir da: Hvordan skal de skille mellom privat opptjente poenger og poenger fra jobbreiser ved bestilling av en bonusreise?
Hva med poenger opptjent ved f.eks. trumf ?
Hvordan skal man verdsette bonusreisen ? En reise
SVG-
OSL og en reise
SVG-
LYR koster like mange poeng....
Dette blir rett og slett for dumt og helt håpløst !