Quote:
Originally Posted by dc-8-63
Kort sagt NEI ! Jeg tror ikke det - du er flink til veldig mye TOS, men du er ikke flink til å tro på mine vegne - jeg er den beste i verden til å være meg  (og jeg har respekt for at du ikke liker å bli tillagt meninger - så det er kanskje ikke en umulig tanke at jeg heller ikke liker det  )
|
Om du mener at jeg skulle tillegge deg meninger, så inviterer jeg deg til å lese mitt innlegg på nytt for det var ikke det jeg skrev i innlegget. Jeg spurte om du ikke tror at lojalitet gir rom for å øke priser. Du har nå svart at det tror du ikke.
Quote:
Jeg tror at dagens Bonus Ordninger ikke greier å skape den lojaliteten som skal til for at selskapene kan øke prisene, ser vi på "Loyalty" bransjen som jobber for å skape en slik lojalitet (ikke nødvendigvis noe man liker) så omtales airline loyalty programs as "Inertia loyalty" og den ranges svært lavt - Strabucks, som jeg har nevnt før har klart "True Loyalty" og på toppen finner vi "Cult Loyalty" med Apple og Harley Davidson som eksempler.
|
Med et begrenset antall aktører, som på norsk innenriks, så tror i alle fall jeg at ting ligger til rette for prisøkninger (i alle fall om tilstrekkelig mange verdsetter bonusprogrammet).
Hvis du i tillegg mener at man også innen luftfarten går mot True Loyalty (eller enda mer lojalitet) så er det jo i alle fall grunn til bekymring. For Starbucks vil jeg anta at en viktig årsak til "lojaliteten" er at man vanskelig kan gå 500 meter uten å treffe på en Starbucks i motsetning til mange av konkurrentene til Starbucks. For både kaffe og sprotsutstyr så er det en rekke konkurrenter, noe som gjør priseffekten av bonus isolert sett mindre sannsynlig (men pga merkevarepreferanser kan man likefullt se høyere pris hos både Starbucks og Nike). Jeg kjøper forøvrig mye Nike-produkter, og har enda tilgode å registrere at de har et lojalitetsprogram. Meg om det. Starbucks har vel et stykke å gå i Europa med diverse tilfeller av skatteplanlegging.
Og, ja, lojalitetsprogrammer kan være en game changer, som vel er noe av poenget med gamification. Det trenger ikke alltid være en fordel for kundene (spesielt de som ikke er lojale).