Quote:
Originally Posted by Someone
Kan det være at man må innse behovet kanskje ikke er stort nok?
|
Vanskelig å se hvordan det skulle være vesentlig større fire-fem mil nærmere Trondheim.
Men vi kan oppsummere hva som er kommet frem gjennom media:
Da
SAS la ned, var det nevnt noe om belegg et eller annet sted. Det antydet at den Dornier-typen Krohn startet med egentlig var av passende størrelse. Samtidig hadde
SAS rutetider som var alledeles håpløse, siden man her i stor grad må basere seg på forretningstrafikk og sjukehustrafikk.
Krohn har tilsynelatende ikke greid å frakte like mange passasjerer som
SAS gjorde, selv med bedre rutetider. Men de har også støtt fra seg det som måtte finnes av fritidsreisende på strekningen med prisingen av billetter.
Krohn har likevel greid å gå med overskudd, så sent som i 2012. Jeg tror det er store muligheter for at jeg har rett dersom jeg sier at det vil komme frem til at hovedårsaken til konkursen er rettsaken de tapte i Danmark før jul (eller rettere: at de tapte den). Med andre ord gjorde de en liten, men akk så fatal, tabbe i oppstarten, selv om kronekursen er blitt trukket frem som en faktor.
Når jeg nevner Widerøe så er det fordi de allerede har gjort et lite fremstøt på ruta med en ukentlig avgang på søndager. Det har neppe vært interessant for dem å utkonkurrere et såpass lokalt selskap (kunne medført dårlig PR), men veien ligger åpen nå dersom de er interessert.
Krohn har vist at det går an å tjene penger på ruta. Spørsmålet er således om det finnes operatører med egnet materiell.