Quote:
Originally Posted by LN-KGL
I gjennomsnitt sparte jeg et laken på en hver t/r ved å velge riktig selskap. For å vise at ikke dette var noen tilfeldighet, så kan du sjekke avgang morgenen førstkommende mandag og retur på ettermiddag/kvelden samme dag.
|
Da har du i så fall vært i den utrolige situasjonen at du - i gjennomsnitt - har bestilt billettene dine nøyaktig tre dager før avreise, fordi det er da - og kun da - at prisforskjellen i Go/LowFare mellom
SAS og Norwegian er på 500 kroner eller mer (tar forbehold om helt fulle fly og dyrere bookingklasser).
I ditt eksempel viser du til førstkommende mandag, og da har
SAS alle sine avganger priset til 1769 kroner, mens Norwegian ligger på 1299 kroner. Hvis du hadde bestilt DY et døgn nærmere avgang, ville forskjellen vært på under 200 kroner, mens en avgang på f. eks. tirsdag - bestilt idag (som i ditt eksempel) - gir en gjennomsnittlig prisdifferanse på like i overkant av 200 kroner - også det i Norwegians favør.
Du kan med andre ord være godt fornøyd med hvor besparelsen din, i og med at du fant smutthullet i autoprisingen mellom SK/DY, men samtidig kunne du også ha spart vesentlig mer ved å bestille bare et lite døgn tidligere - eller enda bedre; tre døgn tidligere - så du har fortsatt en vei å gå før du blir regnskapskontorets favoritt
I diskusjonen om forretningsreisendes tilsynelatende bevisstløse valg av
SAS i bonuspoengdopets tunge rus, føler jeg at et meget viktig moment utelates --> bedriftsavtalene. For selv om Norwegian - i min bok - gjennomgående er 200 kroner rimeligere på de fleste avganger (før ev. tillegg), er det en annen virkelighet som gjelder for forretningsreisende med egne avtaler med f. eks.
SAS. Jeg har bl.a. tilgang til Go-billetter for litt over tusenlappen, mens hvermannsen som bestiller på sas.no må ut med 1769 kroner på samme tidspunkt. Det er også rabatter på Plus Full Flex, som gjør billetten omtrent lik i pris som DYs Flex.
Jeg vil anta at praksisen er lik for andre bedrifter - og trolig også for de som har avtale med Norwegian...? Legg til at
SAS med noen bedriftsavtaler også gir utvidet fleksibilitet i Go, og da har man en nokså uslåelig pakke - både mht. innhold og på pris. Jeg kan som sagt ikke svare for Norwegians bedriftsavtaler, men for meg vil det nærmest være hjernedødt å velge noe annet enn
SAS - enten jeg bestiller lang eller kort tid før avreise.
Privat er selvsagt en helt annen sak. Da har det faktisk vært en liten overvekt av DY etter at bonuspoengene kom tilbake, noe jeg tror reflekterer tendensen blant fritidsreisende. De velger pris foran bonus. Norwegian har i hvert fall ikke færre fritidsreisende nå enn tidligere, snarere tvert i mot. Men så er det jo ikke de som gir de virkelig store pengene i kassen heller...