View Single Post
Old 30-01-2014, 13:20   #158
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Norwegian kutter i norske ruter som følge av bonuspoeng?

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Jeg tror du er naer sannheten. Men vi trolig bör skille litt. For fritids-reisende stemmer din analyse. Jo mere billige billetter finnes seg i marked, jo minde vil en bonus-ordning vaere attraktiv. Likevel bör vi huske de jobbreisende. De betaler opp til 80% av alle inntekter hos flyselskapene. (Mer eksakt, sjefen til jobbreisende betaler regningen).

Sa hva har skjedd i Norge innenlands i Q3? SK og DY har delt ut bonus-billetter men - bak scenen - har SK kapred en större grad av forretningskunder. Dette skapte - blant annet - denne markant fall i RASK som DY opplevde. Det er ingen hjemlighet at forretnings-reisende er en fatall iblant reisende, men star for en stoooor andel av alle inntekter.

Samtidlig har SAS ökt sine leisure routes. Dette er ruter hvor all disse poenger kan - eller bedre - skal brennes opp. Finner disse ivrige samler bonus-billetter i ettertraktede ferie-tider, sa vil de vaere happy. Og meget loyale ved neste jobbreise til SAS. (Ja, det kan vaere en pervers strategi , men det vil funke utmerkt! )

OSL-TOS er 1120km. Dvs, en DY 737-800 koster med en CASK pa 0,39 NOK og 186 seter ca. 80.000NOK hver flygning. DY sitt flex-pris er pa 1850 NOK.

Hva skjer dersom SAS klarer a "stjele" bare 5 fullpris-pax fra NAX ? De kapre en betydelig revenue-volum. Og jo större den andelen av jobbreisende blir, som SAS kaprer, jo mere voldsom blir det for DY.

Og dersom man kjörer denne strategi til maksimum, tommer man ikke bare DY for jobbreisende, men ogsa underminerer profitabilitaet av noen viktige leisure markeder for DY.
Veldig bra innlegg, BU662, og dette illustrerer fint noe av det jeg har forsøkt å formidle.
TOS is offline   Reply With Quote