Ruteutviklerne på
OSL, eller ruteadministratorene som kanskje er mer dekkende, jobber uavhengig av byggeprosjektet og gjør verken mer eller mindre for å tiltrekke seg nye ruter og aktører. Kapasitet i terminalen, manglene kvm på non-schengen, antall flyoppstillingsplasser er også sekundært og langt nede på lista hos flyselskapene så det er ingen unskyldning selskapene benytter.
Når det gjelder favorisering av DY og QR så har det blitt nevn så tror jeg ikke vi skal legge så mye i det. Igjen, ruteadministasjonen på
OSL gjør ikke noe proaktivt utover å være tilstede på Routes og kjøper er par helsider som de dekorerer med vaffeljern, treski og vikinghjelmer (eksempler finnes her:
http://www.anna.aero/2013/10/08/do-y...s-vegas-daily/). Utover det så besvarer de henvendelser fra selskapene, bearbeider statistikk, lager analyser og prognoser, deltar i mindre grad på forum og møteplasser for reiselivsnæringen i Norge blant annet.
Som nenvt tidligere så har personen Someone henviser til vært i tvil om
OSL i det hele tatt skal være med på Routes. Det har også vært tilfeller der
OSL har blitt invitert til å flyselskapenes HQ men
OSL har takket nei.
OSL ser helst at selskapene kommer til de. Nå har det riktig nok sett tendenser til annen holdning siste halvåret men det trengs noe utskiftning før vi ser et proaktivt
OSL.