Quote:
Originally Posted by Someone
Dette er da ikke unormalt eller flybransjespesifikt at man beholder de rettighetene man har, unntatt der det dreier seg som tidsbegrensede konsesjoner, som f.eks P4 vs Radio Norge. Slots/overflygningsrettheter går ikke under det, i motsettning til f.eks FOT-ruter
Selv innen mobiltelefoni kan jeg ikke huske at noen aktører har mistet eksisterende rettigheter (frekvenser), derimot er det normalt med en form for konkurranse når nye rettigheter utdeles. Slik er det i flybransjen også, som man f.eks ser når det kommer til slots.
|
Nå er en vesentlig forskjell mellom slots på flyplasser og trafikkrettigheter/overflygingsrettigheter at den førstnevnte kategorien ikke er slots som er fremforhandlet som en bilateral avtale, hvor avtalepartene er ulike land. Slots på flyplasser er mao noe ganske annet. (men også der er det bevegelse i retning av at slots i større grad skal fordeles ikke basert på historiske forhold)
Forskjellen til mobilverden er at man som ny aktør har krav på å få tilgang til nettverkene til de selskapene som allerede er etablert, slik at også nye aktører kan tilby mobiltelefonitjenester (dette er mulig fordi det er ledig kapasitet i nettverkene). For luftfarten er ikke det en mulighet, fordi det er ledig kapasitet (hvis en flyr så kan ikke en annen benytte samme rettighet). Dermed har ikke en mobiloperatør mulighet til å eksklusivt tilby mobiltelefoni bare fordi de var etablert når lisensene ble delt ut. Ergo må en annen løsning til for å sikre at også nye aktører skal kunne ha en mulighet til å trafikkere strekninger hvor det foreligger begrensninger.
Dette er ikke uvesentlige forskjeller.