View Single Post
Old 14-01-2014, 00:04   #22
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Norwegians longhauloperasjon - status/regularitet (2014-tråden)

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Er det et Skandinavisk opplegg ? - slik jeg forstår det er det vel et Russisk og Kinesisk opplegg som Skandinaviske selskap har forholdt seg til og myndighetene har forhandlet seg frem til avtaler. At Skandinavia er mindre intersssant som marked for Kinesiske Selskap er vel ikke nødvendigvis SAS sin skyld - om flere Kinesiske Selskaper ønsket å fly til Skandinavia - ville man jo kunne forhandle frem rettigheter for flere Skandinaviske Selskap (med mindre jeg har misforstått de gode forklaringene fra SQ321 om at dette er på Land Nivå og ikke på flyselskap nivå).

Hvordan påvirker dette Thomas Cook ?

Er ikke helt sikker på om Robin TOS løsningen om å ta rettighetene fra SAS (fordi de har hatt de for lenge ?) å gi dem til Kjos fordi det er synd på Bjørn er helt rettferdig heller
Ja, det er et Skandinavisk opplegg (i alle fall om fremstillingen tidligere i tråden er korrekt, og det har jeg ingen grunn til å tro den ikke er). De Skandinaviske landene har fremforhandlet disse avtalene i fellesskap med f.eks. Kina og andre land utenfor EØS-området. Så vidt meg bekjent er det X antall "slots" tilgjengelig for flygninger til "sånn & slik" destinasjon/land, og dette er bilaterale avtaler mellom de skandinaviske landene på den ene siden og f.eks. Kina på den andre siden. Se forøvrig SQ321 sin redegjørelse for dette.

Hvem har sagt at det er SAS sin skyld? SAS har fått tildelt noen rettigheter som landene vel har fremforhandlet, og jeg stiller spørsmål ved om det er rimelig at et selskap skal få beholde disse rettighetene "til evig tid" utelukkende på grunn av historiske årsaker. Er det rimelig? I SAS vil man selvsagt hevde at det er helt rimelig.

Jeg sier vel strengt tatt heller ikke at man skal ta dette fra SAS og gi det til DY. Jeg stiller et spørsmål ved rimeligheten i opplegget. Er det helt uproblematisk at de selskapene som var etablert før 2002 kan få fly, mens nye selskaper ikke får fly over Russland pga begrenset "kapasitet" i avtalen? Ville det vært helt uproblematisk om Telenor fikk førsteretten på alt av mobiltelefoni fordi de var først ute? Er det rimelig at kun kraftverk som var i drift før kvotehandelssystemet i Europa ble innført skal få gratiskvoter, mens alle nye utslippere skal måtte betale for kvotene? osv. Jeg klarer ikke å se at det uten videre er helt rimelig og uproblematisk.

Hvordan situasjonen er med Thomas Cook vet jeg ikke.

Last edited by TOS; 14-01-2014 at 00:11.
TOS is offline   Reply With Quote