Quote:
Originally Posted by LN-MOW
'Hevd' er vel et ord som går igjen i lovgivningen ..?
|
Vi får se om noen av juristene kan redegjøre for dette i denne aktuelle saken.
Quote:
Det å drive regulering av hvem-som-får-fly-hvor i prinsippet opphørte på nittitallet (med unntak av FOT og diverse bananrepublikker). Så lenge selskapet som først fant ruten drivverdig ønsker å drive videre, tror jeg det ville bli problematisk for myndighetene å frata selskapet driftstillatelsen for ruten.
|
Nå er det vel slik at det å forbeholde trafikkrettigheter til et spesifikt selskap er nettopp et eksempel på "hvem-som-får-fly-hvor"-prinsippet (dette er mao et prinsipp som henleder tankene til banarepublikker...?). Om det er rimelig at et selskap av historiske årsaker skal få lov til å beholde rettigheter som de skandinaviske landene har fremforhandlet har ikke jeg umiddelbart spesielt stor forståelse for (selv om de finner ruten drivverdig). Telekomselskapene får ikke rettighetene til å drive mobilnettene til evig tid, og det hadde gjort seg om myndighetene hadde forbeholdt de beste frekvensene/kapasiteten til Telenor, fordi de tross alt var ute før alle andre med mobiltelefoni...
Quote:
Du må huske at det i prinsippet ikke er skandinaviske myndigheter som ønsker begrensninger - det er kineserne. Hadde det vært opp til EØS/EU hadde det vært Open Skies for lenge siden ...
|
Det er igrunnen irrelevant i forhold til spørsmålet om hvem som skal få utnytte de rettighetene vi har per i dag. Utvidelse av rettighetene ville naturligvis gitt mindre begrensninger på dagens selskaper, men det er en litt annen diskusjon.