View Single Post
Old 17-12-2013, 10:37   #43
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Default Re: Norwegians Dreamlinere kan bli parkert julaften, venter på irsk AOC

Personlig tror jeg at sannheten ligger noen sted i midten. Denne kommentar i DN er veldig veldig ensidig. Og til en visst grad kan jeg forsta SAS sin argumentasjon.

Det skrives i denne kommentar at SAS har gitt ingenting i de siste ti-ar til det norske folk, mens Norwegian som en kvitt ridder har mesias-lignende kommet med billige flybilletter. Dette stemmer ikke slik. Fordi det glemmer det hva SAS leverer og har levert all disse dager, maneder og arene. De har skapt verdiskaping og sysselsetting i Norge (+ Sverige & Danmark). De flyr höy-frekvens til mange steder, ikke bare innen Norge og de tilbyr en nettverk som tjener hele samfunnet, ikke bare i Norge, mens i heile Norden. Jeg tror dette er totalt undervudert, fordi man ta dette for gitt. Men det er det ikke.

Norwegian har vokst seg fra en liten selskap til mellom-stor med tett nett og höy frekvens innen Norge plus mange ruter til attraktive ferie-destinasjoner. Da er billetter ofte knall-billig (noko som man kan undre seg om de ikke er altfor bilig... Jeg personlig tror at folk ville betale den en eller andre krone mer enn dette hva Norwegian krever). BCN, ALC, AGP er flommet med avganger.
Likevel betjener Norwegian ikke i samme grad med hyppige frekvenser viktige destinasjoner pa Kontinent. Skal du til e.g. Frankfurt, München, Toulouse eller en annen viktig industri-by sa kommer du ikke fram med Norwegian, fordi de enten ikke flyr der eller bare med lav frekvens. Hvordan kommer du med Norwegian til Frankfurt eller Zurich? Du kommer ikke frem med Norwegian i det heile tatt.

I seg selv spiller det ingen stor rulle om det er forlenget dispensjon eller ikke. Det er den dypere spörsmal som er viktig. Nemelig om vi aksepterer / tillatter at noen aktörer spiller etter andre spille-regler enn de andre. Dersom man gi Norwegian lov a bruke (bare) utenlandske billig-crews pa sine fly, sa ha det ringvirkninger.
Man automatisk flagger sysselsetning bort fra Norge/Norden. Ja, pa kort sikt er det billige billetter, men er samfunnet tjent med dette? Og hva skjer dersom man tillater det ikke bare pa langruter men ogsa innen Europa. Hvor mange vil Norwegian da i fremtida ansette i Norge/Norden?
Det hva vil skje - dersom Norwegian kommer frem med sin lobbying - er dette: De vil over tid flagge ut de alle fleste jobber til land som har en lavere lönns-nivea enn Norge/Norden? De gamle ansatte ved den skandinaviske basene forblir, men de blir stadig mindre pga pensjon og jobb-skifte. Alt hva kommer nytt blir ansatt pa nye kontrakter pa kontinent.

Som en konsekvens vil de selskaper som har bare lokale - dyre - norkse/nordiske ansatte ga konk. Men - er samfunnet tjent med dette? Vil Norwegian i like grad som en e.g. SAS betjene ruter som de per idag ikke engang flyr?

Nok en annen tanke-gang:
Kan man ikke spöre om Norwegian har valgt en fatal falsk vei a ga? Jeg tror at selskap er i over-ekspansjon. Det finnes seg altfor mange flyseter i market som ingen trenger / vil kjöpe billetter for. Vi ser 10% mer kapasitaet i det norske marked, men vi ser prisene utenfor OSL nede med ~20%. Sikkert kan man skape en vist ökning i etterspörelsen dersom prisene er lave (og derfor ma kostnader ned). Men med den ekspansjon som Norwegian (og SAS) planlegger for S14, sa kommer vi oss opp til disse voldsomme niveaer av overkapasitaet som vi sa i 98/99 da SK, BU og Colorair flöy vinge mot vinge. To selskap knakk pa dette, den tredje tapte betydelige belöp innenlands i Norge og den eneste lösning ble at man til slutt kutted i antall tilbydte flyseter.

Jeg tror at politikkens oppgave er ikke bare a skape grunnlag for fritt konkurranse, men ogsa gripe inn dersom vi ser en slik perversjon i market, som til slutt kommes a betale av lavlönnte ansatte.