Quote:
Originally Posted by Newshunter
Jeg har lest den, og jeg er godt i gang med å lage en oprasjonsmanual for dette, men er det kontrolert luftrom, må man også ha flytelefonisertifikat, så det er der spørsmålet står nå. Derfor jeg er på utkikk etter "idiot-sikre" kart. Om det er kontrolert luftrom i hele Stjørdal, eller i deler, eller om det er ukontrolert under 300m agl osv.
|
Hvis du ikke har vært mye borti regelverk knyttet til luftfart så kan det være nyttig å få hjelp av noen, eks. en instruktør i lokal flyklubb el.l. som kanskje kan hjelpe deg noen timer. Samt begynne å tenke i fot AMSL, ikke i meter
AGL
Det står bl.a. i AICen:
Quote:
Siden RPAS-operasjoner er luftfart omfattet av luftfartsloven, gjelder i utgangspunktet de samme regler som for bemannet luftfart. RPAS-operatører plikter derfor å gjøre seg kjent med utstrekningen av og betydningen av de forskjellige typer ATS luftrom, aktuell luftromsklassifisering og ansvarlig lufttrafikktjenesteenhet der operasjonene planlegges utført.
|
Luftfarten er noe av det mest gjennomregulerte du finner innen transport/luftsport/rekreasjon, og om du bare tror du behersker noe av det så er sjansen stor for at du får alle papirene i retur. En fagperson vil fort kunne sette deg inn i det viktigste du trenger å kunne på en slik måte at du kanskje ser mønsteret i sakene, samt å skjønne kart, luftrom m.v.
Her fant jeg kart over Værnes
TMA, overlater til fagfolk å tolke detaljer for deg, men det som er markert som Værnet
CTR er så vidt jeg kan skjønne kontrollert helt ned til bakken.
https://www.ippc.no/norway_aip/curre...R_6_3-9_en.pdf