View Single Post
Old 23-11-2013, 22:48   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Kontrolert luftrom rundt Værnes?

Quote:
Originally Posted by Newshunter View Post
Jeg har lest den, og jeg er godt i gang med å lage en oprasjonsmanual for dette, men er det kontrolert luftrom, må man også ha flytelefonisertifikat, så det er der spørsmålet står nå. Derfor jeg er på utkikk etter "idiot-sikre" kart. Om det er kontrolert luftrom i hele Stjørdal, eller i deler, eller om det er ukontrolert under 300m agl osv.
Hvis du ikke har vært mye borti regelverk knyttet til luftfart så kan det være nyttig å få hjelp av noen, eks. en instruktør i lokal flyklubb el.l. som kanskje kan hjelpe deg noen timer. Samt begynne å tenke i fot AMSL, ikke i meter AGL

Det står bl.a. i AICen:
Quote:
Siden RPAS-operasjoner er luftfart omfattet av luftfartsloven, gjelder i utgangspunktet de samme regler som for bemannet luftfart. RPAS-operatører plikter derfor å gjøre seg kjent med utstrekningen av og betydningen av de forskjellige typer ATS luftrom, aktuell luftromsklassifisering og ansvarlig lufttrafikktjenesteenhet der operasjonene planlegges utført.
Luftfarten er noe av det mest gjennomregulerte du finner innen transport/luftsport/rekreasjon, og om du bare tror du behersker noe av det så er sjansen stor for at du får alle papirene i retur. En fagperson vil fort kunne sette deg inn i det viktigste du trenger å kunne på en slik måte at du kanskje ser mønsteret i sakene, samt å skjønne kart, luftrom m.v.

Her fant jeg kart over Værnes TMA, overlater til fagfolk å tolke detaljer for deg, men det som er markert som Værnet CTR er så vidt jeg kan skjønne kontrollert helt ned til bakken.
https://www.ippc.no/norway_aip/curre...R_6_3-9_en.pdf

Last edited by Discus; 23-11-2013 at 22:50.
Discus is offline   Reply With Quote