View Single Post
Old 11-11-2013, 17:16   #12
Dash
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
Default Re: SAS trafikktall oktober 2013:Kabinfaktor ned med 2.3 prosentpoeng

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Jeg er ikke så veldig overraskedet over denne utviklingen. Det er vel og bra med nye ruter, men når man åpner 40-50 ruter i sommerprogrammet, så kan ikke alle gå like bra. En del av dem konkurrerer selvsagt mot hverandre. Flere av dem har nok hatt for lang levetid - det overrasker f.eks. meg hvor tidlig enkelte av Syden-rutene startet og hvor lenge en del av dem har gått utover høsten. Dessuten har det nok gått mange tomme seter på de nye storbyrutene - ruter som tradisjonelt brukes av fritidsmarkedet, men der SAS overhodet ikke kan prise seg opp på samme nivå som til Syden, til f.eks. rutene til Berlin, Praha og Budapest, og der SAS ikke er villig til å bruke like stor kapasitet som f.eks. Air Berlin, Ryanair og Norwegian gjør.

SAS har nok på samme måte som Norwegian også tapt en del på det gode sommerværet i Norge og færre bestillinger enn antatt på tampen av sommeren. Ellers har SAS den utfordringen at de bare opererer i det samme markedet - Norwegian har flere markeder og kan kompensere i ett marked når de ser en utfordring i et annet - eller når de vil bygge opp noe nytt. Den gode inntjeningen som Norwegian åpenbart har fra Norge til Gran Canaria, kan kompensere for det at de selger billetter til 2-300 kroner til samme sted fra London.

Det blir altså spennende å se hva slags strategi SAS legger til grunn når sommerprogrammet lanseres snart. SAS klarer seg bra på interkontinentale ruter, deler av innenriksnettet, hovedstadstriangelet og på de store business-rutene i Europa, men sliter med å finne balansen der de tradisjonelt ikke har vært så gode og der de møter stor konkurranse.

Det hadde for øvrig vært spennende å se et regnestykke for hvilke effekter innføringen av SAS Plus/Go har hatt (om man kompenserer for andre endringer, "alt annet likt").
De nye rutene som du nevner er jo gjennomført med eksisterende ressurser i bolaget. Så vil tro at marginalinntektene på disse rutene er høyere enn marginalkostnadene.

Så har jo SAS fornyet flåten sin en del også. En del større og mer økonomiske fly er kommet inn i flåten. Så man får kanskje en del "gratis" seter med disse nye flyene kontra de gamle. Det trekker ned kabinfaktoren, men vist også CASK'en synker så er det kanskje ikke så ille.

Så tror jeg også gjennomsnittelig flyvedistanse har økt, noe som drar ned RASK(og CASK).

Min konklusjon er at tallene er ikke super ille, men ikke noe å rope hurra for. Men vi får se den 18 Desember når Q4 tallene kommer ut......
Dash is offline   Reply With Quote