Jeg er ikke så veldig overraskedet over denne utviklingen. Det er vel og bra med nye ruter, men når man åpner 40-50 ruter i sommerprogrammet, så kan ikke alle gå like bra. En del av dem konkurrerer selvsagt mot hverandre. Flere av dem har nok hatt for lang levetid - det overrasker f.eks. meg hvor tidlig enkelte av Syden-rutene startet og hvor lenge en del av dem har gått utover høsten. Dessuten har det nok gått mange tomme seter på de nye storbyrutene - ruter som tradisjonelt brukes av fritidsmarkedet, men der
SAS overhodet ikke kan prise seg opp på samme nivå som til Syden, til f.eks. rutene til Berlin, Praha og Budapest, og der
SAS ikke er villig til å bruke like stor kapasitet som f.eks. Air Berlin, Ryanair og Norwegian gjør.
SAS har nok på samme måte som Norwegian også tapt en del på det gode sommerværet i Norge og færre bestillinger enn antatt på tampen av sommeren. Ellers har
SAS den utfordringen at de bare opererer i det samme markedet - Norwegian har flere markeder og kan kompensere i ett marked når de ser en utfordring i et annet - eller når de vil bygge opp noe nytt. Den gode inntjeningen som Norwegian åpenbart har fra Norge til Gran Canaria, kan kompensere for det at de selger billetter til 2-300 kroner til samme sted fra London.
Det blir altså spennende å se hva slags strategi
SAS legger til grunn når sommerprogrammet lanseres snart.
SAS klarer seg bra på interkontinentale ruter, deler av innenriksnettet, hovedstadstriangelet og på de store business-rutene i Europa, men sliter med å finne balansen der de tradisjonelt ikke har vært så gode og der de møter stor konkurranse.
Det hadde for øvrig vært spennende å se et regnestykke for hvilke effekter innføringen av
SAS Plus/Go har hatt (om man kompenserer for andre endringer, "alt annet likt").