View Single Post
Old 20-10-2013, 18:44   #15
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Default Re: Hodetelefoner på charterfly - nødvendig?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Konklusjonen min ble vel mer det at Apollo sin påstand ikke er helt tatt ute fra det blå, men at problematikken må ha oppstått allerede fra første gang et fly fikk montert en 3.5mm jackinngang - folk elsker å putte ting som passer i andre ting, og dermed så bør produsenter tatt hensyn til dette. Hadde brannfaren vært selv bare teoretisk overhengende så hadde FAA allerede satt foten ned for bruk av slike plugger, og jeg har heller ikke hørt om hendelser knyttet til dette. Et annet spørsmål er om elektronikken ombord må byttes oftere som konsekvens av dette, men volumjusteringen begrenser jo også effekten ut, så med mindre man kobler seg til men lar hodetelefonene bare ligge med maks volum så tror jeg at det blir andre punkter som må byttes først. Jeg regner med at det er den mekaniske belastningen som er problem nummer 1.
---
Her er det mange ekspertuttalelser, men støtter Superhai her. Jeg kan bekrefte at elektronikken ombord (deler av IFE) må skiftes oftere enn ellers nødvendig p.g.a. pax som bruker eget utstyr, og dette dokumenters gjennom funn/reparasjoner av teknikere, observasjoner av crew og annet. Mekaniske belastninger og generell øket slitasje synes å være et problem. Og IFE er dyrt å vedlikeholde.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote