View Single Post
Old 19-10-2013, 22:49   #10
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Default Re: SAS maskin med sikkerhetslanding i Chania

Quote:
Originally Posted by Scandinavian View Post
Det har med at siden temperaturen kan variere stort på de forskjellige delene av en flyging så må man legge en ventil som sørger for at tanken ikke sprekker på grunn av fuel som utvider seg etterhvert som temperaturen på denne endrer seg.
I dette tilfellet med denne maskinen vil vel ikke fuelen bli varmet opp, men kjølt ned. Flyet har kommet til Chania og etter en lang flytur vil vel den fuelen som er igjen i tankene være temmelig nedkjølt. Når ny fuel fylles vil jeg tro at den nedkjølte fuelen kjøler ned den fuelen som fylles på slik at temperaturen få fuelen som fylles vil bli lavere enn i tanken den fylles fra. Da skulle fuelen "krympe" og ikke utvide seg.

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Men at en skvett kommer ut som dette er vel ikke så uvanlig. Nevnte temperaturforskjeller kan ha noe å si, dersom man har fylt på iskald fuel, står en stund i solen før t/o slik at fuel kan utvides med oppvarming, og så tar av.
Uten at jeg vet noe om temperaturene i Chania, vil jeg ikke tro den er iskald. Et annet spørsmål blir om fuelmålerne for tankene viser korrekt nivå? Jeg antar at fuelnivå er en del av sjekklistene som gjennomgåes før oppstart. Burde ikke et høyt nivå i tankene kunne avleses slik at kapteinen forsto hva som var skjedde når passasjeren meldte om fuellekkasje?

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote