View Single Post
Old 16-10-2013, 11:23   #32
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Norwegian med ny struktur/datterselskaper, etc

Quote:
Originally Posted by Earlybird. View Post
Det jeg ikke syns er rimelig er hvorfor Kjos skal opprette forskjellige bemanningsbyråer hvor de er "fast ansatt" og så leies ut til Norwegian sitt EU selskap. Dette i mine øyne sikrer Kjos og Norwegian maktbalansen og de ansattes muligheter til å forhandle sine avtaler eller ev stå opp mot urmimeligheter fra arb giver vil være tilnærmet null. Jeg syns dette ligner veldig på måten FR drives med unntak av at pilotene er "fast ansatt" i et bemanningsbyrå. Som forøvrig i mine øyne er en vits og en omgåelse av intensjonesavtalen som ble signert i fjor. Hvis et av DYs bemanningsbyråer skulle ende i en tvistesak med de ansatte, kan Norwegian enkelt bare terminere avtalen med sitt eget bemanningsbyrå og opprette et annet.
Juristene her får redegjøre for hvor enkelt det er å bare terminere avtalen med eget (heleide) underselskap og opprette et nytt og samtidig klare å unndra seg forpliktelsene til det tidligere ressursselskapet. Jeg kan vanskelig se for meg at dette er en helt uproblematisk eksersis.

Hva angår fast ansettelse og intensjonsavtalen. Jeg kjenner ikke avtalens ordlyd, men om man er ansatt i det ene eller det andre Norwegian-selskapet (innenfor flyvirksomheten) så forstår jeg ikke at det skulle spille noen rolle. Fast ansettelse er vel fast ansettelse?
TOS is offline   Reply With Quote