Argumentene for å måtte ha en europeisk
AOC mtp trafikkrettigheter virker jo å være godt innenfor rimeligheten og fortåelig mtp ekspansjonen de ønsker. Det jeg ikke syns er rimelig er hvorfor Kjos skal opprette forskjellige bemanningsbyråer hvor de er "fast ansatt" og så leies ut til Norwegian sitt EU selskap. Dette i mine øyne sikrer Kjos og Norwegian maktbalansen og de ansattes muligheter til å forhandle sine avtaler eller ev stå opp mot urmimeligheter fra arb giver vil være tilnærmet null. Jeg syns dette ligner veldig på måten FR drives med unntak av at pilotene er "fast ansatt" i et bemanningsbyrå. Som forøvrig i mine øyne er en vits og en omgåelse av intensjonesavtalen som ble signert i fjor. Hvis et av DYs bemanningsbyråer skulle ende i en tvistesak med de ansatte, kan Norwegian enkelt bare terminere avtalen med sitt eget bemanningsbyrå og opprette et annet. De ansatte vil i mine øyne med denne strukturen ha ingen rettigheter hva det gjelder å være organisert, slik vi tar for gitt i Norge...
Jeg tror grunnen til at Kjos ikke vil ha sine piloter ansatt i selskapet er ene og alene for å unngå en potensiell streik eller konflikt. Og det igjen tilsier jo at vi ikke har sett slutten på Norwegian sin dumping av vilkår for å spare penger...
Håper de ansatte i Norwegian nå ikke bare tenker på seg selv og kortvarig sikkerhet...