View Single Post
Old 25-03-2006, 19:44   #10
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Replying to Topic 'Norwegian satser fra Stavanger'

Quote:
Originally posted by jens

BU662, det jeg ikke begriber er at man går ind og sætter regler for en del af den samlede mangde af konkurrenceparametre.

Selskaber skal konkurrere på at skaff sig kunder ved de ydelser de kan tilbyde deres kunder, det være sig pris, prisstruktur, regler, bagageallowance, gemmencheck af bagage, frekvens, flytype, servering ombord, udsende/alder på serveringspersonalet, alder på fly, medlemskab af alliance, FF-point, benplads ombord - fortsæt selv listen,

men man vælger i Norge (og delvis i "forbuds Sverige") at fokusere på denne ene konkurrenceparameter, det er det jeg finder forkert/latterligt/unfair.

At bringe statens delejerskab af SAS ind i billedet hører efter min meing ikke med i det store billede, jeg kan ikke lige mindes hvornår staterne (DK; N S) ved deres handlinger i kraft af deres ejerskab sidst har gjort noget til fordel for SAS.
Man setter regler for å unngå at dominerende bedrifter utnytter sin markedsmakt. dette er ikke noe som skjer bare i Norge eller i Sverige - det skjer også i andre og mye større land enn disse to. Det er ikke noe som heter fri konkurranse.... At man ikke har lagt ned forbud mot bonusopptjening i andre land kan ha med andre faktorer som gjør at konkurrerende transportalternativer er reelle konkurrenter til fly (i Danmark er det nok det på en rekke innenriksdestinasjoner). Tyskland har også lagt ned begrensinger på bonusopptjening, men der har man valgt en annen løsning enn i Sverige og Norge.

Jeg tror ikke man skal underslå betydningen av bonuspoeng slik markedet var tidligere (når SAS faktisk ga brukbart med poeng på sine ruter). Det går mange historier om BUs forsøk på Stockholm - en av disse historiene forteller at man omtrent ga bort billetter til enkelte store bedrifter, men at de ansatte i disse bedriftene likevel fortsatte å booke med SAS (pga bonuspoengene). Jeg er selvsagt enig i at andre konkurranseparametre også er av betydning, men bonuspoeng skaper en innelåsningseffekt som gjør at konkurransen kan bli utilbørlig skjev.

Når det er sagt så kan det være et problem i konkurransepolitikken at enkelte mindre aktører utnytter sin egen posisjon som liten aktør for å "plage" den store gjennom å klage til konkurransemyndighetene.
TOS is offline   Reply With Quote