View Single Post
Old 22-09-2013, 14:48   #8
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Kabinfaktor på DY7006 21SEP

Heisann!

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
He, he Thomas, UA 38 har 100% belegg i dag .
Ja, jeg tror ikke du ta load faktor paa en dag og bruke dette paa aarsbasis.

Jeg tror ogsaa svaret ligger i krølle sitt innlegg og det rett og slett slett bunner ut i kostnader (CASM) og inntekt (RASM) per sete mil. Har du et premium produkt der du kan selge billetter til en hoeyere pris vil (kan) du forsatt tjene penger selv med en lavere load faktor, men er CASM for hoey maa du ha hoeyere og hoeyere RASM for aa tjene inn disse utgiftene.

Norwegian sitter i en veldig gunstig pososjon der de fortsatt er i vekst og saa lenge du klarer aa holde veksten gaaende kan man som regel ligge foran utgiftene. Nye og effektive fly og lavere personell utgifter er selvfoelgelig en stor del av dette, men disse kostnaden vil stige med aarene. Det er flere gode eksempler paa dette her i USA som for eksempel Southwest og JetBlue. Southwest har endt opp med en av de hoeyeste CASM sammenlignet med mange andre selskap her.

Dette er veldig forenklet og som TOS ogsaa beskriver er det mange forhold som styrer lønnsomheten...

Det skal bli interessant aa se hvordan Norwegian sin neste long-haul endeavor vil gaa..

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote