I departementene reiser vi i prinsippet på billigste billetter og velger selskapet som vi har kontrakt med på den enkelte rute. F.eks. har
SAS nesten alle norske innenriksruter nå, med unntak av noen få der Norwegian har kontrakten. Norwegian har samtidig tatt en del Europa-ruter, f.eks. London, mens Brussels Airlines har Brüssel og Icelandair har USA. Når vi velger "riktig" selskap på disse rutene får vi en solid rabatt - f.eks. koster en fullt fleksibel billett til Bergen litt over 1000 kr. Vi kan velge å fly med et selskap som vi ikke har avtale med, men de har ikke alltid en like god deal. Vi har riktignok tilgang til alle mulige kampanjebilletter og portalen vi bestiller etter er flink til å få frem billigste alternativ.
På reiser innen Norge og resten av Europa er det egentlig opp til den enkelte medarbeider å bestille en fleksibel billett om man trenger det. Det er dermed ganske vanlig å bestille en eller annen lavprisbillett ut og en fleksibel billett hjem, hvis man faktisk har behov for fleksibilitet. Men dette er innenfor rimelighetens grenser. Alle har en viss stolthet i å være nøkterne, men det er fullt mulig å reise på høyere klasse hvis man har behov for det uten at noen rynker på nesen.
Statsråder reiser alltid i Business Class og med fullt fleksible billetter, skal aldri reise alene og har i utgangspunktet ikke lov til å være alene på flyplasser, sykle til jobben, osv. Jeg er "trent" i det å følge en statsråd og den/de som reiser med statsråden reiser alltid på samme klasse.
Det er ellers ikke helt riktig det som står over om at UD alltid reiser i Business Class. De har en annen avtale enn alle andre departementer og den er mye mer differensiert. Men at de reiser oftere i Business Class er nok helt riktig.