Jeg fikk et blandet syn på Vilnius. Hvis man gjør litt research før man reiser, og er klar over hvordan russere generelt er, så får man man en finfin tur. Noe vi gjorde.
Hotellet var bra, med god service og frokost. (radisson lietuva)
Fin temperatur, billige priser, særlig på mat og drikke. En del ting å se, og generelt greit å gjøre seg forstått. Servicenivået og gjestfriheten er vel kanskje ikke som vi er vant til, men det har jeg blitt vant til etter å ha vært i Tallinn, Riga og St.Petersburg før. Men dette har med det russiske lynnet å gjøre.
Tips til Vilnius er:
Gediminas Castle: Meget fint der oppe på borgen.
KGB-Museet: Får deg til å tenke litt..
Pengemuseet: Informativt, gratis og bra.
Gedimino Prospektas: Lang og bred hovedgate med shopping.
Old Town: Fint, men likevel en turistfelle etter min mening. Mye finere på den "nye" siden av byen, med flere shoppingsentre.
Ta en dagstur til Kaunas med Zoo, Ninth Fort og gigantisk shoppingsenter med skøytebane m.m..
Dagstur til Belmontas og/eller Trakai anbefales også.
Vi rakk også en fotballkamp der, men det blir kanskje for spesielt interesserte. (som meg)
Hvis dere en glad i mat, så er Vilnius ekstremt billig. Men for de med sansen for biff, anbefales restauranten "böff". En av de dyreste restaurantene, men du verden, for en biff!!
Vilnius kan være en finfin tur det, men man må komme litt forberedt.
Tenker at Vilnius er litt som Praha var før turistboomen, med ultrabillige butikker og mat, men mangler litt på kundeservice, og generell oppussing av parker, gater etc..