View Single Post
Old 23-07-2013, 17:19   #68
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Default Re: Klage på Norwegian sitt longhaul-produkt

Quote:
Originally Posted by LN-RRE View Post
Liten digresjon som likevel blir et liknende eksempel: Jeg leide bil i helga. Ble lovet en Golf (nyeste type) eller tilsvarende. Tilsvarende er ordlyden. Fikk en Ford Focus som knapt hadde servostyring. Kommer til å klage muntlig eller i alle fall kommentere det til Avis, jeg leide bilen fra, men ikke kreve noe kompensasjon. Kommer til å si at produktet ikke møtte mine forventninger men bilen gjorde jo strengt talt samme nytten, når det kommer til å frakte meg rundt. Det må jo regnes som å være primæroppgaven til bilen. Men at bilen bruker 3 sekunder lengre til 100, har billige plastikkdetaljer istedet for skinn, ikke har IFE (som Golf`en deres sannsynligvis har) (med dette mener jeg mulighet til å koble til mobil for avspilling av musikk og kanskje GPS og kart og ei heller har samme kjørecomfort, da blir jo ikke produktet tilsvarende, for meg blir det dårligere.
Denne sammenlikninga holder ikke helt. Leiebilselskapene lover deg "Golf eller tilsvarende" i sin markedsføring, og dette er meget tydelig opplyst. Det står heller ingen verdens ting om utstyrsnivå på bilen. Focus er Fords direkte konkurrent til VW Golf, og Avis har sånn sett på ingen som helst måte markedsført noe de ikke leverer.

Og her er vi ved kjernen slik jeg ser det - Norwegian markedsfører tungt opplevelsen og setter IFE som et betydelig punkt. At Boeing ikke klarer å levere som antatt vet vi alle at strengt tatt ikke er Norwegians skyld, men når de lover IFE og markedsfører dette selv med innleide fly, så kan de ikke skylde på andre enn seg selv når det skjærer seg. Og når man tar seg betalt for et produkt man ikke leverer, så ER det leverandørens ansvar å rydde opp - det har ikke Norwegian gjort godt nok.

Ellers etter å ha lest igjennom endel av postene her så skjærer det i kundeservicehjertet når jeg leser hva endel av de som jobber i bransjen lirer av seg ovenfor en forbruker som ikke har fått det han har betalt for. Å gjemme seg bak noen generelle betingelser holder bare ikke, selskapet har markedsført tungt noe de tar betalt for uten å levere. Da må man regne med klager, og da må man faktisk ta konsekvensen av det.