View Single Post
Old 17-07-2013, 11:30   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: SK4789 12. jli 2013. Reise med litt forviklinger.

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Du tenker på reglene om refusjon av billettprisen? Det burde kanskje stått noe om denne prioriteringen, slik at man kunne velge å betale for en litt dyrere billett dersom det er kritisk at man kommer med?
Ja.

Jeg tviler på om det har noe for seg, hvis det ikke dukker opp frivillige så er det sannsynlig kritisk for den enkelte. Dessuten kan man ikke garantere for dette ved f.eks. codeshare siden andre selskaper kan velge andre prioriteringer. Når det plukkes ut ufrivillige så velger man som regel flere enn man trenger for å kunne løse disse tilfellene. Dette er også så sjeldent (selv om det har vært for oss på OSL mer nå i juni/juli dette året enn normalt, spesielt på selskapene utenom SK - som nok har sammenheng med passasjerrekord) at noen vil ta hensyn til det uansett om det stod skrevet. Nå kan kan man argumentere om man bør overbooke, men når jeg ser hvor mye no-show og hvor ofte man får frivillige, så tror jeg fortsatt at dette lønner seg for alle parter med god margin - og det er grunnen til at EU aksepterer at selskapene fortsetter med denne praksisen.