Her kommer mitt bidrag i form en “hastereport” fra min første tur med Boeing 787-8 Dreamliner. Bildekvaliteten er dessverre noe varierende.
Videre har jeg ikke gjort noen notater underveis, for jeg var skamdårlig i ryggen. Jeg hadde fått noen tabletter av legen, disse inneholdt også morfin, så noe storslagne måltider med øl og vin om bord hos “Kjosen” ble det heller lite av på turen, men reise, det skulle jeg.
Turen ble booket noen få dager etter at billettene med Dreamlineren var lagt ut for salg.
Jeg ønsket i utgangspunktet å få prøvd både Premium Class og Economy Class, dermed ble det booket Flex billett ned og LowFare på returen. Hotell ble booket på Hotels.com
Avreise var lørdag 6. juli fra Stavanger med DY521 med avgang 06:30.
Jeg ankom
SVG 05:30 og brukte en god stund på å krøke meg til terminalen, fikk raskt å greit ekspedert bagasje før jeg kunne starte opp med tablettene jeg fikk av legen kvelden før.
Ingen kø i security og rett til gate 21 bar det.
Noe forsinket kom vi oss avgårde med LN-NOX , med meg plassert på “stamplassen” 2A.

Gikk sakte men målrettet direkte til utlands område og fikk kjøpt meg noe salat og vann som frokost, tilbehøret ligger på bordet...
Så kom de dragenes med denne 340-300, jeg synes den er finere med større motorer.

Å tydeligvis var det mange “non Schengen” turister som skulle avgårde denne dagen også.
Med dårlig rygg gikk tiden relativt sent, men nå nærmet det seg Boarding .
Vi satt først utenfor Gate 49, men jeg var raskt ute når dørene inn til Gate 49 ble låst opp, det gjelder å benytte seg av alle mulige men dog redelige knep for å komme tidlig om bord, så jeg la kursen bak gate-skranken fikk kapret meg en strategisk sitteplass før noen andre rakk fram, slik skulle jeg komme tidlig ombord.
Første bilde av dette vakre flyet.

Ombordstigning på DY1806 kom noe sent i gang, det er nok mange funksjoner som skal gå seg til.
Boarding.

Jeg klarte ikke bli den første om bord, det ble tilslutt jeg som ble utmanøvrert av et knep jeg ikke hadde tatt høyde for selv, nemlig “barn som reiser alene”.
Men det ble ikke så ille, jeg kom meg om bord som nr 3.

Hvor skrur vi på lyset mon tro?

Vell ombord fant jeg plassen i sete 3J.

Knapp for justering av lysblending, det tar ganske lang tid før glasset blir mørkt/lyst.

Da var vi klare for sikkerhets demonstrasjon.

Venter ved enden av rwy 19R, på at denne 330 skal lande.
Merk forskjellen i vingflex før og etter take off