Thread: NORWEGIAN-LED
View Single Post
Old 14-03-2006, 21:57   #13
PW14
ScanFlyer Blue

PW14's Avatar

Default Replying to Topic 'NORWEGIAN-LED'

Synes det er rett og rimelig at det kreves visum av oss så lenge Norge krever visum for turister hit. Når det er sagt så er det unødvendig vanskelig å få visum til Russland hvis man vil gjøre ting på egen hånd!

Jeg bestilte hotell og fly separat over nettet for påskeferien og tenkte at det måtte være en smal sak å ordne visum. Jeg spurte hotellet vi skal bo på om de kunne sende en invitasjon til meg på faks, hvorpå de sendte meg videre til et firma som ville ha 30 euro for å sende meg den papirbiten. Kanskje ikke så mye penger, men jeg syntes det var urimelig og tenkte det måtte finnes en annen måte. Det blir jo litt dyrt når jeg trengte 4 invitasjoner.

Jeg tok kontakt med noen bekjente i Russland og hørte om de kunne finne noe billigere, men prisen virket å ligge jamt på 30 euro.

Så fant jeg bedriften Grenseland på nettet. De kunne skaffe invitasjoner til 150 kroner. Hurra, tenkte jeg. Det var i alle fall litt billigere enn å kjøpe invitasjonen på nettet. Jeg tok kontakt og ble lovet at invitasjoner kunne ordnes på dagen. Dette var bra, for jeg begynte å bli stresset fordi jeg skal til Afrika neste søndag og ikke har duplikatpass. Jeg ville ikke ha tid til å skaffe visum når jeg kommer tilbake fra Afrika og før avgang til Russland. Hvis jeg fikk invitasjonen i tide nå ville jeg kunne få visum til 300 kroner.

Det varte og rakk fra Grenseland, så jeg sendte en e-post tilbake og spurte hva som skjedde (det var umulig å komme gjennom på telefon). De påstod de ikke hadde fått noen bestilling fra meg. Jeg sendte bestillingen på nytt. Igjen varte og rakk det, før jeg igjen måtte purre via e-post. De sendte straks e-post tilbake hvor de beklaget forsinkelsen og invitasjon og hotellvoucher var vedlagt.

Hurra, tenkte jeg nok en gang. Men da oppdaget jeg at de bare hadde sendte invitasjon til en person. Så jeg sendte igjen e-post tilbake og fikk umiddelbart en auto reply som sa at Grenseland hadde lagt ned sin virksomhet med umiddelbar virkning.

Nå begynte det å bli kort tid til jeg skal til Uganda, så jeg bestemte meg for å levere min visumsøknad separat fra resten av reisefølget. Dro til ambassaden forrige torsdag og måtte stå i kø i 45 minutter for å komme frem til luka. Og da virka det som alle forran hadde alle papirer i orden! Så må man betale cash eller ha overført penger på forhånd til ambassadens konto. Det var nå bare en uke til jeg trengte passet mitt, så prisen ble 600 kroner.

Så var det hjem igjen å prøve å få tak i flere invitasjoner. Jeg fant til slutt en tysk nettside som solgte invitasjoner til 35 dollar. Man fyller ut skjema på nett, og så får man invitasjon på faks 5 minutter senere. Dette funka bra for 2 invitasjoner, men da jeg skulle bestille den tredje var det tydligvis en slags kortsvindelsperre eller noe som slo inn, for da ville den ikke mer. Man måtte selvfølgelig gjøre 3 korttransaksjoner for å få tre invitasjoenr... Fikk likevel tak i den siste invitasjonen neste dag.

Sendte så avgårde kona i går for å levere inn de tre siste søknadene. Hun måtte stå 40 minutter i kø (selvfølgelig ikke noe kølappsystem; man STÅR i kø). De har over ti arbeidsdager til de trenger passet, så da ble det 300 kr per pers. BOrtsett fra den ene personen i følget som er tysk, og da er det helt logisk at det skal koste 700 kroner.

Så ja: jeg er villig til å betale noen dollar for et visum, og jeg er klar over at det er mye mer ydmykende for personer fra andre deler av verden å komme inn i Norge, men det hadde vært mye bedre hvis man kunne kjøpe visum på flyplassen slik som i f.eks Moldova.

Moralen er: bruk reisebyrå når man skal til Russland. Jeg vil gjerne slå et slag for Kalinka Tours som har veldig bra priser og som jeg gjennom jobben har lært kan fikse veldig mye på veldig kort tid!

PW14 is offline   Reply With Quote