View Single Post
Old 27-06-2013, 13:27   #58
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Rykter om "manipulert" cost-index på A340

Jeg skal prøve å forklare litt nærmeren noe av det som skjer med en vinge i subsonic hastighet.

Som de fleste av dere vet vil luften som passerer over forkanten av vingen øke hastigheten etterhvert som farten øker, og vil etterhvert
nå Mach 1. (selv om hastigheten til flyet ligger langt under Mach 1). Dette punktet kalles Mcrit. Det dannes da en sjokkbølge
litt lenger bak på vingen som skaper drag. Øker man hastigheten ytterligere vil drag øke betydlig!
Når drag er 20% over det den var ved Mcrit, har man nådd ett punkt som heter Mcdr, Mach critical dragrise (eller Mdd).
Her er det farlig å være da man risikerer stall og controllene ikke lenger fungerer særlig godt.

En "vanlig" vingeprofil vil nå Mcrit lenge før man kommer opp i de hastigheter hvor man flyr idag.
Derfor har man utviklet egne airfoils som utsetter både Mcrit og Mcdr. Disse kaller vi Supercritical airfoils.
Disse er flatere på toppen av vingen og smalere (thickness ratio) slik at den lokale hastighetsøkningen ikke blir så stor.
I tillegg har de en økt camber på undersiden bak for å øke løftet.
Dermed får man også en svakere sjokkbølge og mindre drag men fortsatt løft. Man kan da faktisk fly godt over Mcrit og allikevel
ha kontroll over flyet.

Hvis dere tar en titt på grafene nedenfor kan dere se drag sammenlikning av en tradisjonel vinge med supercritical.
Den hvor det står "early" er noe 'ala den 744 har, mens den nederste er mer lik f.eks 767. En 744 cruiser
altså OVER Mcdr, mens en 767 aldri vil klare dette, men flyr mye mer økonomisk og saktere. Som dere kan se, var det
derfor mye å hente på drag ved å gi B748 en ny vinge. En tynn og bakover bøyd vinge vil vil også ha ett høyere Mcrit/Mcdr
enn en rett tykk en. Derfor når vi nå ser fly laget av mer og mer kompositt som 787/748/350 så er det mulig å
bygge sterke tynne vinger med høyt sweep uten samtidig å gå på en smell på vekten. I tillegg har man nå begynt med
"cruise flap" (787) hvor man kan endre camber med +/- 1,5 grader under cruise dersom det trengs for bedre effektivitet. Derfor ser vi
disse cruise i M.85 under Mcdr.

Dere kan også se "sweet spot" rett før kurven peker oppover mot Mcdr. Det er her man ønsker å cruise på CI=0. Cruiser man på høyere
index enn 0 vil man altså befinne seg i "oppoverbakken" på slutten og nærme seg Mcdr.

For å komme tilbake til topic, så er altså påstanden at Airbus CI=0 idag ligger ved punkt (1) i grafen mens den burde ha ligget i punkt (2)

W
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Mcdr.jpg
Views:	334
Size:	46.5 KB
ID:	35018   Click image for larger version

Name:	Mcrit2.jpg
Views:	338
Size:	72.3 KB
ID:	35019  

Last edited by Wahoo; 27-06-2013 at 14:35.
Wahoo is offline   Reply With Quote