25. juni 2013
Trondheim S - Bodø
NSB tog 471
Fjerntog Nord Type 5 (Di4 med B5-vogner)
Vogn 1, Sete 4
NSB Komfort
Tildig opp neste morgen. Planen var: Kreke seg opp innen halv sju, frokost, og så forlate hoteller innen 7, Toget skulle gå 07:38, så det følte jeg var passe tid. Skulle hente ut billett samt gjerne rekke Narvesen igjen
Nå burde jeg selvsagt ha sjekket når det faktisk var frokost. Det burde jeg kanskje ha gjort.
Duret bortover gangen, og nærmet meg frokostrestautanten. Der var det veldig avsperret, og lite tegn til at noen drev og gjorde klart til frokost på andre siden. Det stod heldigvis et skilt om at frokosten ble servert i en annnen restaurant bortenfor baren *puh*. Der var det dog like stengt, men de skulle åpne 7. Her begynte altså planen å sprekke. Slapp inn littt før 7, og jeg forsynte meg kjapt med litt eggerøre, laks, sopp og sikkert noe mer, og fikk det i meg, sikkert før enkelte andre tom. hadde begynt å spise. Tilbake på rommet, og da kalte naturen. En type kalling som jeg heller ville "svare på" på et hotellromtoalett enn på et togtoalett om dere skjønner
Ble heldigvis ferdig med det, og da kom jeg meg avgårde. Klokka var vel da nesten 07:20, og jeg begynte å bli passe stressa.
Utsjekk gikk så kjapt det kunne, og jeg klarte å finne vegen til sentralstasjonen. Fikk ut billett (må liksom ha den på papir. Hadde den klar for nedlasting på app i nødstilfelle), men turte ikke Narvesen. Så var det ned i en undergang, og opp igjen, og inn i den bakerste B5-vogna (elller A5 heter det vel når det er Komfort-vogna. Er vel bare en vanlig B5 som er bygd om til Komfort). Det skal sies at disse B5-vognene er hakket mer komfortable enn Signatursettene til tross for at de sluttet å bygge B5 to år før jeg ble født, og Signatursettene er vel nyere enn
OSL. Riktignok er B5-vognene oppusset.

Litt brus og sjokkis må til

Utsikt bakover et-eller-annet sted.
Lite å fortelle, annet enn at jeg sov destod mer enn på den første turen (Eller: Satt med øynene igjen og slet veldig med å åpne de), og det vat mye flott natur å se.
Det ble en forsinkelse fra Steinkjer, som skyldtes at nattoget fra Oslo hadde vært forsinket, og istedenfor å stå i Trondheim og vente på passasjerer som skulle videre til Bodø, så ble de sendt med buss til Steinkjer, og vi ventet der istedenfor. Det var sikkert lurt på en måte. Noen mistet noen connections, men i de fleste tilfeller stod en maxi-taxi og ventet der en buss ikke hadde ventet. Verre var det for paret som skulle være med en buss fra Fauske til Sortland. Den bussen gadd ikke vente, og neste buss gikk neste dag.
Vel framme i Bodø var en god del av delayen tatt igjen (strengt tatt ingen big deal for meg), og jeg fant vegen gjennom sentrum til Radisson Blu, og fikk sjekket inn hos ei hyggelig frøken.
Fant vegen opp, og nøkkelkortet passet fint her:

Tenkte et halvt sekund at jeg var oppgradert, helt til jeg kom på at jeg hadde booket Busines Class. I den vanlige kategorien var det kun Accessible (les: handicap) rooms igjen, og jeg følte det var "feil" å bestille de.

Skjønner at dette er et gammelt
SAS-hotell. Ikke mye On-demand her
Gikk så ut en liten tur, kikket meg litt rundt og mimret fra siste besøk for 10 år siden, da jeg var innom opptill flere ganger med Kystvaktskipet Nordkapp: Siste anledning et julebord en gang i november/desember i 2003.
Ble brått sulten, og fant Peppes:

Garlic Bread Deluxe

Meat Feast

En ny dessert som het Brownie & Vanilla Peanuts

NB! Desserten ved navn "Brownie & Vanilla Peanuts" inneholder peanøtter
Trakk så tilbake til hoteller, og har nå endelig fårr skriblet ned dette. Beklager all togingen. I morgen skal det flys, med dette setekartet:
Heldigvis kan jeg sove litt lenger også, i morgen