View Single Post
Old 22-06-2013, 10:49   #7
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Norwegians erstatningsfly på longhaul (A340)

Quote:
Originally Posted by grindstein View Post
Vanligvis vil en høyere ci (cost index) gi høyere fart, men også et høyere fuelforbruk pr time. Så det å sette ci til -30 hørtes noe merkelig ut i denne sammenhengen.
Dette er litt vannskelig å forklare, så forstår at det høres merkelig ut

Poenget fra Airbus er altså å få pilotene til ubevisst å fly fortere enn det de hadde tenkt (pga 340 dårlige performance),
slik at de skulle få bedre tracks/høyder av ATC over f.eks atlantern og ikke gi A340 ett dårlig rykte som sinker.
Å få bedre tracks/høyde vil spare tid, derfor kaller de det "time optimized cruise".
Problemet er at dette fører til ett overforbruk på 1-2 tonn fuel..

W
Wahoo is offline   Reply With Quote