Quote:
Originally Posted by O_K_
I land som f.eks. Zambia og Zimbabwe så får du vel ikke en gang lov å betale med noe annet en USD når du kommer som turist.
|
I Zambia kan man gjerne bruke lokal valuta, og det er brukbar tilgang på minibanker som tar utenlandske kort (basert på egen erfaring sist sommer). Men de fleste steder får man også gjerne betale med dollar, særlig der det er mye turister, og hos souvenirselgere, men det var et par unntak, der lokal valuta måtte benyttes. I Zimbabwe finnes det ikke lenger zimbabwiske dollar, så der er det ikke bare turistene, men også de lokale, som betaler med dollar eller andre utenlandske valutaer.
Quote:
Originally Posted by Mjolnir
Dessverre har man ikke alltid andre muligheter hvis man skal til land hvor det ikke fins minibanker, f.eks. Iran, Burma eller Nord-Korea.
|
Burma har i år fått minibanker som tar utenlandske kort, så da er det muligheter for å sikre seg litt ekstra valuta også der. Ganske praktisk ettersom Burma har vært kjent for å være ganske vanskelige i forhold til kvaliteten på dollarsedlene som skulle veksles inn, noe som fort kan by på problemer.
For øvrig er jeg også blant de som i praksis aldri kjøper lokal valuta i Norge, verken hos ForEx eller minibankene på Gardermoen. Det har imidlertid hendt jeg har kjøpt noen dollar hos ForEx, som nødreserve og til betaling av Visa on arrival i land der man trenger slikt. Men på dollar er vel også kursen hos ForEx ikke så gæren, tror jeg.