View Single Post
Old 19-05-2013, 19:12   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Oslo-Stockholm-Addis Ababa-Seychellene-Addis Ababa-Stockholm-Oslo

24. januar 2013, kl. 20.00:
Ethiopian Airlines
ET0715 Stockholm (ARN)–Addis Abeba (ADD), via Cairo (CAI)
Economy Class
Boeing 737-800W

Vi gikk direkte til Ethiopians Cloud 9/Star Alliance Gold-skranke, men fikk beskjed fra SAS-agenten om at han ikke hadde åpnet. Sjekket i stedet inn i Economy-skranken og fikk skrevet ut ombordstigningskort til Addis Abeba til videre til Seychellene, uten Priority-lapp. Timene gikk deretter med jobbing, et måltid i SkyCity og noen siste innkjøp av solkrem og andre nødvendigheter. Det er lurt å ha med seg ”alt” når man skal til Seychellene da det er få muligheter for shopping og relativt høye priser.



Plutselig blinket det ”Ny avgangstid” på skjermen - men det var ingen forsinkelse! Avgangen var fremskyndet med enda et kvarter, til kl. 19.45.



Det å skulle fly til Afrika med et nytt og ukjent selskap, og å gjøre det i en 737, gjorde at reisen føltes som et stort paradoks.

Kabinpersonellet var imidlertid meget vennlige, flyet hadde Sky-interiør og det var ikke mer enn 50-60 passasjerer om bord. Vi fikk derfor meget god plass i ET-APM, som ble levert bare tre måneder tidligere. Noen få passasjerer satt i Cloud 9, som er Ethiopians business class med 2+2-konfigurasjon og store, komfortable seter.

Flytiden til Cairo ble beregnet til 4 timer og 25 minutter (3440 kilometer), og etter et bakkestopp på en time ville vi fly ytterligere 3 timer og 15 minutter til Addis Ababa (2476 kilometer), altså i underkant av ni timer total reisetid. Jeg tror Ethiopian flyr denne ruten så å si daglig, begge veier med nattflyvninger. Det innebærer at maskinen ankommer Stockholm tidlig på morgenen og blir stående hele dagen før den returnerer (med samme besetning?) på kvelden.



Serveringen startet med valgfri drikke og snacks, og deretter en middag med tilhørende drikke. Kyllingfileen var mør og smakte godt. Deretter ble det enda en drikkerunde før kabinbelysningen ble dempet, og vi kunne lene stolene tilbake og få noen timer søvn. Riktignok blinket skjermene i taket gjennom hele turen og viste mange meningsløse programmer, blant annet en oppsummering av håndballkampen Norge-Sverige fra Møbelringencupen 2011.



Vi landet i Cairo kl. 01.00 lokal tid, rundt midnatt norsk tid, og takset forbi diverse Egypt Air-maskiner på flyplassen med tre rullebaner og fire terminaler, men ikke mer enn 16-17 millioner årlige passasjerer. En Ethiopian-maskin i motsatt ærend parkerte ikke langt unna. Ethiopian har ikke trafikkrettigheter mellom Stockholm og Cairo, og ingen passasjerer gikk derfor av.



Det 154 seter store flyet fyltes imidlertid opp til ca. 80 prosent, men vi fikk heldigvis fortsatt ledig midtsete. Det ble lastet uendelig mange kasser i cargorommet. Bildet viser bare en liten andel av alle kassene.



Jeg sov nesten hele turen videre til Addis Ababa, men våknet da frokostserveringen startet.



Som de fleste flyfrokoster var det ingen høydare, og kroppen var slettes ikke fornøyd med omfanget av søvn og det var litt krevende å skulle si god morgen allerede nå.







Den fantastiske innflyvningen til Addis Ababa var imidlertid en slags vekker, og det var med skrekkblandet fryd vi plutselig landet på Bole-flyplassen en tidlig fredag morgen i januar.







Vi passererte to av Ethiopians Boeing 787-maskiner og møtte den milde afrikanske morgenen da vi steg ut av flyet.

Last edited by FlightDeck; 19-05-2013 at 19:24.
FlightDeck is offline   Reply With Quote