View Single Post
Old 19-05-2013, 19:10   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

OBB 84 Oslo-Stockholm-Addis Ababa-Seychellene-Addis Ababa-Stockholm-Oslo

Oslo-Stockholm-Addis Ababa-Seychellene-Addis Ababa-Stockholm-Oslo

Hvert år i februar pleier min bedre halvdel og jeg å ta et lite avbrekk – i fjor var vi i New York og året før var vi i Lisboa. Vi hadde ingen idé om hvor 2013-turen skulle gå, men etter noen tilfeldige søk, havnet jeg på Ethipoian Airlines’ nettsider. De kunne by på 2 for 1 til Seychellene, noe som umiddelbart gjorde meg interessert. Det var (selvsagt) ikke mulig å bestille en slik tur på deres nettsider og heller ikke via telefon. Jeg sendte avgårde en e-post til Stockholm-kontoret. Fikk ikke noe svar, men sendte til London-kontoret og fikk svar om at tilbudet kun gjaldt for reiser fra Asia. Hong Kong-kontoret sa at tilbudet fint kunne bestilles fra Europa, men at det bare gjaldt for reiser i 2012. Og slik fortsatte det inntil jeg fikk svar fra København-kontoret som solgte en tur/retur-reise til akkurat 6000 danske kroner for to personer fra Stockholm, uten tilslutning fra Oslo.

Det var kanskje mulig å bestille fra en annen by enn Stockholm, for eksempel London eller Frankfurt, men jeg tenkte at Stockholm var det letteste på grunn av den korte distansen og de mange avgangene mellom Sverige og Norge. Mens Stockholm-Addis Ababa tidligere hadde stopp i Roma, var våre avganger satt opp med direktefly med Boeing 757- og 767-maskiner. Dette endret seg ikke overraskende - og noen måneder etter bestilling var de større Boeing-maskinene erstattet med 737-800. Denne klarer ikke å fly direkte, så det var også satt opp en mellomlanding i Cairo midt på natten! Totalt sett et ikke helt tilfredsstillende opplegg, altså. Bedre ble det ikke av at Ethiopian fremskyndet avgangen fra kl. 21 til kl. 20 (selvsagt uten å gå beskjed) - og at jeg dermed måtte bestille en ny SAS-billett fra Oslo til Stockholm. Likevel fikk vi reisen svært billig.

Jeg beklager at rapporten kommer noen måneder etter at reisen ble gjennomført, men håper dere vil lese likevel!

Reiserute:

• 24. januar 2013: SAS SK0882 Oslo (OSL)–Stockholm (ARN), Boeing 737-700
  • 24. januar 2013: Ethiopian Airlines ET0715 Stockholm (ARN)–Addis Ababa (ADD) via Cairo (CAI), Boeing 737-800W
  • 25. januar 2013: Ethiopian Airlines ET0879 Addis Ababa (ADD)-Seychelles Island (SEZ) Boeing 737-700W
  • 6. februar 2013: Ethiopian Airlines ET0878 Seychelles Island (SEZ)-Addis Ababa (ADD), Boeing 737-700W
  • 6. februar 2013: Ethiopian Airlines ET0714 Addis Ababa (ADD)-Stockholm (ARN) via Cairo (CAI), Boeing 737-800W
  • 7. februar 2013: SAS SK0847 Stockholm (ARN)-Oslo (OSL), Boeing 737-800

Last edited by FlightDeck; 19-05-2013 at 19:21.
FlightDeck is offline   Reply With Quote