Thread: Stuck på ARN
View Single Post
Old 14-05-2013, 21:04   #19
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Default Re: Stuck på ARN

Sverige har et helt annet system enn det Norge har når det gjelder vektere. Grovt forenklet finnes det tre nivåer:

1. Väktare
2. Ordningsvakt
3. Skyddsvakt

En svensk vekter har omtrent de samme lover og regler å forholde seg til som en norsk vekter.

En ordningsvakt er ikke som en norsk ordensvakt (som jo er en dørvakt), men er en vekter som har begrenset politimyndighet innen et avgrenset geografisk område. En svensk dørvakt kan dog være ordningsvakt i tillegg, ganske vanlig.

En skyddsvakt bevokter spesielle objekt, så som f eks flyplass. En skyddsvakt har også begrenset politimyndighet, men kanskje noe utvidet i forhold til en ordningsvakt og opererer under annen lovhjemmel, ihvertfall delvis. På enkelte steder kan sivile skyddsvakter være bevæpnet. Øvrige skyddsvakter er stort sett militære.

Tja, det var det lille jeg kan om det svenske systemet. Som dere ser, stor forskjell fra det norske. Utdanningen er også mye mer omfattende enn den norske, der det egentlig ikke finnes noe sammenlignbart bortsett for fra vekter. Også der er utdanningen mer omfattende i Sverige, men det er kanskje noe på gang i Norge også. Men da jeg ikke har jobbet som vekter på noen år nå, så har jeg ikke helt kontroll på det.