05. mai 2013
Zürich Kloten (ZRH) – Helsinki Vantaa (HEL)
Finnair AY858
Airbus A319
OH-LVB
Sete 10F
Economy Pro
Finnair tilbyr fasttrack til egne statuspax, c-klassepax, og de som kjøper "Economy Pro"-billetter. Jeg hadde slått til på en sånn "Economy Pro", mest for å få litt mer Avios på BA-kontoen, og når prisen står i franc, så ser en ikke så lett hvor dyrt det er uansett (uten at jeg tror det var avskrekkende dyrt i forhold)

. At man da hadde tilgang til fasttrack hadde jeg funnet ut på forhånd, men ikke vært klar over i det jeg skulle gjennom, men ble minnet på det etterpå på boardingkortet
Så, etter å ha slappet litt av i loungen - den hadde forresten utsikt mot den boarrdingpasskontrollen jeg selv var igjennom før security. Der så jeg Singapore sitt crew ankomme mens jeg satt der *drømme*.. - var det å finne vegen ut mot A-piren, via disse artige rullefortauene, som du tar utover først ned en etasje, og så opp igjen, avhengig av hvor lang ut du skal. Jeg dro ned en etasje og et stykke bortover føer jeg altså tok et nytt rullefortau opp igjen.

Flymaskinen stod klar ved gate.
Boarding skjedde. Annonsert etter seterad. Det krydde inn mennesker fra to retninger, og jeg tenkte at om jeg holdt meg litt bak, så var det sikkert greit når jeg kom fra. De brukte uansett de automatiske gatene, så det var ingen som sjekket
Vel ombord var det å finne 10F, som var nødutgang. De to som skulle dele treseteren med meg, satte seg da jeg var en 3-4 rader foran, så jeg fikk nesten litt dårlig samvittighet da jeg kom med et høflig "excuse me", mens jeg pekte på vindussetet. De flyttet seg, og jeg fikk sette meg.
Puxhback og take-oggg skjedde sånn som det pleier, og vi fløy et lite stykke østover, før vi dro ca. rett mot
HEL.
Jeg kommenterte serveringspplegget til AY lenger opp, at jeg ikke skjønte hvorfor det var
færre av de 8 alternativene på menyen som ble solgt på flighter
over to timer enn på de kortere flightene. Det var selvsagt fordi at selve maten vasr gratis på de lengre turene, og det var kun snacks man evt. måtte betale for

En sandwich med skinkeost. Smakte helt ok.,
Ellers en helt grei flight opp til Helsinki, og vi landet ikke nevneverdig forsinket
Jeg fant vegen til loungen, der jeg hadde en connection på hele 3 timer og 20 minutter. Etter forrige besøk vsar jeg først skeptisk til å være der så lenge, men jeg fant meg en liten krok, litt salat og litt pepsi og satt og skrev TR, så tiden gikk egentlig passe fort.