02. mai 2013
Stockholm Arlanda (ARN)- London Heathrow (LHR)
British Airways BA781
Boeing 767-300
G-BZHA
Sete 3K
Club Europe/Business Class
Jeg må innrømme at jeg elsker å skrive litt forvirrende

Har nok ikke vært på langtur med AY, og hadde man gjort researchen sin, så hadde man sett at de ikke har sete 3K på noen av langdistanseflyene sine
Jeg ville altså fly 767, og det var sånn hele turen begynte.
ARN-
LHR ble booket først. AY-flightene ble booket etterpå, kun for å komme meg til Stockholm, og overnattingen ble lagt inn så det ikke skulle bli så flaut i innsjekkingskranken på
OSL
Som nevnt var både jeg og kofferten sjekket hele vegen til
LHR, og jeg hadde rukket en liten tur innom Stockholm i løpet av den 6 timer lange connectionen.
Ankom
ARN, og tok like godt Expressen helt opp til T5, bare for å gå tilbake til T2. Si hva du vil om
OSL, men selv med den nye "T2" så blir det fortsatt bedre enn de spredde terminalene på
ARN.
Nede ved T2, kikket jeg meg litt kjapt rundt, og konstaterte at BA-skranken lå lengst unna. Jeg derimot siktet på security. Her var det tom. en BA-logo på inngangen til Fast Track. Det stod ingenting om Gold/Silver hadde adgang, men med C-billett måtte det vel gå? Det gikk (Ikke at det hjalp så mye. Man kom til den samme kontrollen som resten, og det var ingen kø i den "vanlige" inngangen heller).
Gjennom uten et pip, og etter å ha samlet sammen tingene, var det å finne loungen. BA har nettopp flyttet tilbake til T2 etter å ha vært på T5 en stund, og T2 er visst ganske nyoppusset med en ny Menzies-lounge. Hadde lest litt "dritt" om den på Flyertalk, men jeg syntes den var helt grei. Klart, sammenligner man alt med loungene på
LHR, så kan jeg skjønne det, men...
Det var riktignok litt problemer med å komme seg inn.
Boardingkortet mitt så jo sånn ut:
Den blonde frøkna i skranken scannet kortet, og jeg tenkte som så at nå står det "Ok" eller noe på skjermen, men hun så litt betenkt ut. Forsøkte en gang til, før hun begynte å lure på hvor jeg skullle hen. "For du flyr Finnair??"
Da måtte jeg fortelle henne at "der står det Stockholm til London, og jeg flyr BA", og så fort hun skjønte det, var det visst greit.

Årntli' Atlanta-cola.

Fikk også sjekket FR24, og bekreftet at BA faktisk hadde sendt en 767, og ikke noen sånne plastgreier fra Frankrike.
Etter litt blomstring i kantine, bestemte jeg meg for å gå til gaten, som lå nesten rett utenfor. Non-Schengen gatene lå en etasje over de vanlige, men med de samme broene, sånn at gate 86 som jeg skulle fra, egentlig var gate 66. Den svenske passkontrolløren gikk god for at jeg fikk slippe ut av Schengen, så da var det i orden.
Her fikk jeg først et lite sjokk! Et fasttrack-skilt opplyste om at den var åpen for C-klassepax, samt BAEC Gold-medlemmer (og eller OW Emerald). Hva skjedde med BAEC Silver/OW Sapphire?
Det ble midlertid ropt opp at de også kunne boarde der, og jeg så minst en med "Silver" på et boardingkort med setenummer høyere enn skonummeret sitt som boardet der, så.
Vel ombord, og jeg fant 3K. Egentlig litt ålreit å gå ombord i en wideboy. Mer åpent, og luftig. BA har også oppgradert noen av 767'erne sine, inkludert denne, med litt nyere interiør (visstnok spandert av produsenten som sliter littmed levering av noen andre fly), og denne hadde blant annet den typen overhead bins som "forsvinner opp" over midtsetene, sånn som på 777. Det er vel ikke vanlig på 767?
En ulempe med 767, er seteconfigen i Club Europe. På narrowbodiende, så blokkerer BA midsetene i 3x3-konfigurasjonen, men i 2x3x2-konfigen på 766, er det kun midsetet som blokkeres, og ved vindusrekka er det hverken blokkert midsete eller videre seter. Jeg var allikevel sta nok på å ha vndussete, og satset på at ingen skulle ha nabosetet. Det så ikke ut til å bli fullt, så det så bra ut... Joda
Av
samtlige to-setere kabinen, var det min det satt to på, mens flere andre stod helt tomme. Mr. Some Body (Broren til N.O.Body) var midlertiid vettug nok til å spørre om boarding var completed (noe det var) og om han kunne flytte seg. Det kunne han, men fikk beskjed av Cabin Service Director om å vente til etter take-off pga. trim. Say what!!??
Fyren ville flytte seg en rad bakover, og de var redd det skulle slå ut på trimmen?

Her måtte jeg faktisk "blande meg" (noe sjenerte meg sjeldent gjør) og spurte
CSD'en om dette flyet virkelig var så sensitivt, men fikk inntrykk av at hun bare mente at det var sånn fordi at det var det hun hadde fått beskjed om, så dermed basta, nemlig. Nuvel.
Sidemannen var midlertid like oppgitt som meg, og mente det var en britisk måte å tenke på, og ba om unnskyldning på vegne av folket sitt, og så lo vi litt av det begge to.
Like etterpå kom en "vanlig" flyvertinne med varme kluter, og hun sa at han godt kunne sette seg et annet sted, så da gjorde han det. Take-off'en gikk helt fint selv om han satt en meter lenger bak enn hva manifestet sa

Jeg var fornøyd med egen toseter, og ny flytype!
Så taxet vi etterhvert avgårde, med likestilt cockpit: Kvinnelig kaptein og mannlig FO. Av kabinbesetningen kan jeg huske at jeg kanskje så to mannlige. Det var uansett to kvinnelige som serverte oss i Club.

Det ble champis

NB! Nøttene kan inneholde nøtter!!
Kunne velge mellom Lamb curry og chicken cæsar salad, og jeg gikk for lammet.

Nam!
Ellers merket jeg at servicen hadde kommet fort i gang, og etter at jeg var ferdig med champis, mat, og en tekopp var det fortsatt over to timer igjen

Tomme glass og koppet stod lenge på nabobrettet midt, og det var lite tilbud om noe mer, og gardinene til galley ble dratt for, og jeg hørte spiselyder der inne. Servicen var bra så lenge det varte, men opplevde crewet som fraværende etterpå.