View Single Post
Old 02-03-2006, 16:15   #8
OMW

Default Replying to Topic 'En stakkar spanjol får kjeft av ATC-JFK'

Quote:
Originally posted by Jumper
Alle har en første gang - enten det er på østkysten av USA eller som her på JFK. Da jeg begynteå fly sivilt var ATC med forskjellige varianter og aksenter ikke noe problem etter å ha fløyet i Norge, USA, Frankrike, Sverige og andre steder på både store og små flyplasser. I tillegg fløy jeg med kolleger fra Italia, Belgia, Nederland, Tyskland og Danmark, og burde kunne påstå å ha "språkøre". Det første stedet jeg fikk vansker med å forstå flygelederne til jeg hadde fått "tunet" ørene ordentlig var - guess where - inn til Heathrow, med innfødte briter bak mikrofonen. Det gikk seg fort til, men som nevnt, alle kan ha en "first time" et sted, og en flygeleder som ikke har evne til å sakke farten og snakke mer tydelig om det er behov for det, bør ta seg en dag eller to på skolebenken.
Veldig godt poeng! Jeg har hørt en amerikansk pilot få skjennepreken på frekvensen på ORD også, nettopp fordi ground snakket så fort og på utydelig østkyst-dialekt at man ikke fikk med seg instruksjonene. Etter et par nølinger og "say again" så sprakk det oppi tårnet.
Tror ikke f.eks. undertegnede hadde følt seg høy i hatten med de instruksjonene. Lettere å forstå sin egen aksent helt klart. Leve norenglish

Et annet element med engelsk i engelsk-språklige land: man ser rett som det er en klar tendens til mer slurving i fraseologien nettopp fordi det er ens "eget" språk man snakker. Som regel går det bra, da de fleste utenlandske skjønner såpass engelsk, but still..

Quote:
He he he. OMW, jeg må bare spørre, har du bodd i Québec før? Lucien Bouchard har forlatt "Premier-ministre stolen". Vi er nå på vår andre PM siden han dro
Nei har ikke en gang besøkt Canada ennå desverre. Var usikker på om han var PM, så skrev derfor er/var i det innlegget. At ikke en PM har innflytelse skal jeg ikke uttale meg om, men uttalsene skapte iallefall nok blest i anledning denne saken :

Quote:
Det er helt klart uheldig at to språk benyttes om hverandre, og det spesielt et problem i Frankrike, men SAS-piloten leste uansett tilbake feil melding som ble gitt på engelsk
Akkurat dette er ett av hovedargumentene til tilhengerne av fransk (nasjonalspråklig) ATC. Så lenge man gjør som man blir bedt om på et språk man forstår så skal man være trygg... Så var det dette med SA igjen dog.. Og stakkars Streamline visste jo ikke at de ikke var der tårnet trodde, and on we go
OMW is offline   Reply With Quote