View Single Post
Old 16-04-2013, 19:17   #110
robms
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS-fly overbooket

Jeg syns det er pussig at så mange her inne mener at når man kjøper en flybillett, så har man bare kjøpt en tjeneste på befraktning fra A til B, og flyselskapet således står fritt til å oppfylle dette på hvilken som helst måte.

Min oppfatning av et billettkjøp, som jeg tror deles av de aller fleste reisende, er at man kjøper en tjeneste som skal frakte meg fra A til B, på det gitte tidspunkt, og på den bookingklasse man har bestilt (eller bedre), samt at all innsjekket bagasje skal utleveres på destinasjonen rett etter ankomst.

Så kan gjerne SAS og andre selskaper lage sine serviceavtaler og vilkår slik at de juridisk kan komme seg utenom disse faktum, men det vil likefullt så stride mot de fleste reisende sin oppfatning av handelen.

Juridisk så vil dermed ikke SAS gjøre noe feil i overbooking-situasjoner, men dersom de reisende likvel vil føle seg lurt, så kan man fort komme opp i et omdømmeproblem. Folk flest har derimot forståelse for forsinkelser og kanselleringer som følge av dårlig vær, eller tekniske problemer, fordi at man da vet at SAS prøver hvertfall så godt de kan. Alle vet at av og til så dukker det opp uforutsatte ting, det har de fleste selv opplevd selv i andre sammenhenger.

Men når ditt fly står ved gate, og forlater denne ved fastsatt tid, og du fremdeles står igjen på flyplassen selv om du har holdt din del av avtalen og møtt opp til riktig tid, så blir man forbannet. Du har et reisedokument som sier at du har plass på den angitte flighten, men SAS har valgt å selge ditt sete til noen andre også.

Så kan vi selvsagt si at dette er greit, fordi de har nevnt det i villkårene sine, eller fordi dette skjer hver dag. Men for den som mister en kveld av et weekendopphold de har gledet seg til lenge, eller for den som mister en videre forbindelse, så hjelper dette lite.

Men jeg sier ikke at overbooking i den forstand er galt, men jeg er helt enig med Gygrid i at kompensasjonen faktisk må være så god at man faktisk får frivillige til å gå av flyet. Dersom det står reisende igjen på flyplassen som faktisk føler de har gjort en god deal ved å gå av flyet, så har man en vinn-vinn-vinn situasjon. SAS slipper mediaoppslag, kundene er fornøyde og vi slipper å diskutere problemet her inne.
robms is offline   Reply With Quote