View Single Post
Old 14-04-2013, 23:11   #60
gygrid
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS-fly overbooket

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Du har en kontrakt om befordring fra A til B, noen ganger via C(PH), og det er en tjeneste, ikke en vare. Du får utført tjenesten, noe forsinket.
-A
Og du mener det er uproblematisk? Når årsaken til forsinkelsen er at flyselskapet velger å selge tjenesten jeg har betalt for til noen andre?

Hvorfor er det passasjerer som skal ta regningen for at flyselskap bommer i sine spådommer på hvor mange med billett som dukker opp og ikke? Flyselskap tjener store penger på å overselge sine fly. Jeg vil anta at også på en rekke flyvninger hvor det betales ut kompensasjoner, så tjener flyselskapet gode penger på oversalget.

Kompensjonene er i de fleste tilfeller bra, mens de andre ganger er helt på trynet. Finner man ikke frivillige til å bli bumped, er kompensasjonen en vits. Evt. merkostnader pga oversalg bør ikke tilfalle flyselskapet, men de reisende.

Når det gjaldt situasjonen på Gardermoen hvor tre passasjerer ufrivillig ble stående igjen, er jeg sikker på at det var mange som vurderte å takke ja til kompensasjonen som ble tilbudt. SAS hadde ganske sikkert ikke trengt å strekke seg veldig mye lengre for å finne frivillige. Men de valgte og heller ødelegge helga for noen tilfeldig utvalgte. For å slippe å gi fra seg en brøkdel av de ekstra inntektene oversalget ga.
gygrid is offline   Reply With Quote