Quote:
Originally Posted by gygrid
De erstatter strengt talt ikke varen. En flybillett til London fredag kveld og en lørdag morgen er overhodet ikke sammenlignbare. Hverken når det gjelder pris eller verdi. De overselger dyre flyseter og erstatter dem med langt billigere - i mange tilfeller fylles kun ellers tomme seter (vil jeg anta).
|
Du har en kontrakt om befordring fra A til B, noen ganger via C(PH), og det er en tjeneste, ikke en vare. Du får utført tjenesten, noe forsinket.
Quote:
Man overselger dyre tjenester og erstatter de med billige. En praksis som gjør at mange bør ligge unna SAS. All den tid konkurrentene ikke har tilsvarende praksis. Med smålighet og grådighet skyver man ansvar og kostnader over på de reisende.
|
Hva de selger tjenesten for er da knakende likegyldig så lenge du kommer til destinasjonen uten å betale mer? Det er rett nok mer enn èn historie rundtom om selskap (både i og utenfor allianser) som sier at om du dumpes fra èn flight eller har missed connection så får du ikke plass på neste flight i noe høyere booking-klasse enn hva du allerede har kjøpt.
SAS er ikke et av disse selskapene i min erfaring, og har så langt jeg har hatt behov for det vært veldig liberal med rerouting og ombookinger, og det fra en kar som misliker
SAS.
Quote:
Satt på spissen, men se for deg følgende:
- jeg skal fly longhaul fra LHR lørdag morgen
- jeg betaler 2500 kr for en billett OSL- LHR
- jeg betaler 1000 kr for overnatting på LHR
- SAS-flyvningen overbookes og de er på utkikk etter frivillige til å bumpes
For meg er det uaktuelt å takke ja til et rom på Gardermoen samt et tilbud om £250 i cash eller en for meg verdiløs voucher. For ikke å glemme et sete som gikk for 500 kr på det tidspunktet jeg bestilte min billett til LHR.
|
Det spørs jo. Det kan hende at på den flighten morgenen etter hadde en Pandion satt seg i setet, som har en bedrift som betaler full C-pris for hans turer, om du ikke tok det setet. Så potensielt sett har du fått mange ganger den varen du kjøpte. Du ser kansje at det å se på dette som en vare er ganske så tullete og at det en tjeneste.
Når det gjelder hva billetter du har fra
LHR til andre steder, så har du jo enten kjøpt en sammenhengende billett, slik at dette er da flyselskapet sitt problem. Kjøper du to seperate billetter er reglene klokkeklar på at dette er helt og holden din egen risiko.
Quote:
Siden SAS' tilbud om kompensasjon er såpass urimelig at ikke nok folk melder seg frivillig, plukkes jeg ut og blir bumped. Flyet mitt fra LHR kan jeg bare glemme. Hvilket vel også kanselerer returbilletten min til LHR. Ny billett til min destinasjon kjøpt i siste liten koster meg fort 15-20 000.
Jada, man bør holde seg til sammenhengende billetter. Men med overnatting på LHR skulle man jo tro jeg var trygg. Skulle noe uforutsett oppstå, så er det en sak mellom meg og min reiseforsikring. Men er reiseforsikringen til hjelp når SAS velger å gi en lang faen i sine kunder? Det er jo SAS' ansvar.
Jeg risikerer merkostnader på mangfoldige tusen. Som direkte følge av et uansvarlig og grådig flyselskap uten fokus på sine kunder. Et selskap som på sin side tjente gode penger på å overselge den avgangen jeg hadde billett for.
|
Her er vel, som andre har påpekt, resieforsikting nøkkelen. Hadde du tenkt deg om, så kunne du feks:
- Tatt tilbudet om en neve euro og fått en "gratis" natt på
OSL.
- Forklart flyselskapet ditt at du ikke fikk sovd i sengen i London og refundert dette.
- Bruke reiseforsikringen din til å innhente tapt reisetid.
...og satt igjen med en netto fortjeneste.
Når det gjelder kalkylen om at du er "trygg" med en overnatting på
LHR så er det jo ikke nødvendigvis sant. Du må jo da bare regne på den tiden du faktisk kan hente inn; så hvis ditt alternativ til at kveldsflyet ikke kunne gå av en hvilken som helst grunn og neste alternativ får deg til
LHR 0900 morgenen etterpå, så har du jo i praksis ikke mer tid på forbindelsen enn den tiden mellom 0900 og neste avgang. Å regne med en haug tid (natten) hvor du alikevel ikke har alternativ transport, det er jo bare tull.
Og som andre her påpeker, er regler fulgt er det de med billigste billetter og lavest status (en kundegruppe jeg er på full fart mot), som er først av flyet om det blir trangt om plassen. Så da er det de som har betalt minst som får unngjelde først, og da er ofte 300 EUR og en gratis natt langt mer i erstatning for tjenesten enn hva man har lagt ut.
Skal du full-finansiere en ferie anbefaler jeg et par dagers surfing i hovedstadstriangelet på billige billetter og være førstemann ut for å akseptere vouchere for å bli i igjen, i fellesferien kan man fort få godt betalt for noen dager med iPod på flyplass.
-A