De erstatter strengt talt ikke varen. En flybillett til London fredag kveld og en lørdag morgen er overhodet ikke sammenlignbare. Hverken når det gjelder pris eller verdi. De overselger dyre flyseter og erstatter dem med langt billigere - i mange tilfeller fylles kun ellers tomme seter (vil jeg anta).
Man overselger dyre tjenester og erstatter de med billige. En praksis som gjør at mange bør ligge unna
SAS. All den tid konkurrentene ikke har tilsvarende praksis. Med smålighet og grådighet skyver man ansvar og kostnader over på de reisende.
Satt på spissen, men se for deg følgende:
- jeg skal fly longhaul fra
LHR lørdag morgen
- jeg betaler 2500 kr for en billett
OSL-
LHR
- jeg betaler 1000 kr for overnatting på
LHR
-
SAS-flyvningen overbookes og de er på utkikk etter frivillige til å bumpes
For meg er det uaktuelt å takke ja til et rom på Gardermoen samt et tilbud om £250 i cash eller en for meg verdiløs voucher. For ikke å glemme et sete som gikk for 500 kr på det tidspunktet jeg bestilte min billett til
LHR.
Siden
SAS' tilbud om kompensasjon er såpass urimelig at ikke nok folk melder seg frivillig, plukkes jeg ut og blir bumped. Flyet mitt fra
LHR kan jeg bare glemme. Hvilket vel også kanselerer returbilletten min til
LHR. Ny billett til min destinasjon kjøpt i siste liten koster meg fort 15-20 000.
Jada, man bør holde seg til sammenhengende billetter. Men med overnatting på
LHR skulle man jo tro jeg var trygg. Skulle noe uforutsett oppstå, så er det en sak mellom meg og min reiseforsikring. Men er reiseforsikringen til hjelp når
SAS velger å gi en lang faen i sine kunder? Det er jo
SAS' ansvar.
Jeg risikerer merkostnader på mangfoldige tusen. Som direkte følge av et uansvarlig og grådig flyselskap uten fokus på sine kunder. Et selskap som på sin side tjente gode penger på å overselge den avgangen jeg hadde billett for.